Svar: Amning, mælk og afbrudt søvn
2. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Alex
Det er altid sådan at sygdom ødelægger alle rytmer man havde før og det er frygteligt frustrerende at have arbejdet på gode sove og spisevaner og så blive syg og det hele virker som om man skal begynde forfra igen... helt forfra tror jeg dog ikke I skal gå, men du skal naturligvis være opmærksom på at Arthur ikke øger sit mælkeindtag yderligere nu hvor han er ved at få det bedre, men netop øges i skemad - præcist som du beskriver.
At du selv er syg (det skal du lige have tjekket hos lægen - du skal være sikker på at du ikke har fået lungebetændelse eller lignende...) gør jo også at det ikke er lige nu I skal arbejde på nedtrapning af amning om natten. Det er dømt til at mislykkes, hvis man vil ændre vaner, når man ikke er rask og derfor manger overskud.
Derfor skal du give dig selv og Arthur lov til at amme om natten og prioritere en søvn og nogle sammenhængende nattetimer og så må ændringen ske, når I begge atter er fit for fight.
Med hensyn til amning, så anbefaler sundhedsstyrelsen idag at børn så vidt muligt ammes fuldt ud til 6 måneder og derefter delvis amning indtil 12 måneder eller så længe mor og barn har lyst derefter. Hvis man ikke ammer, så skal barnet tilbydes modermælkserstatning og dette også frem til 12 måneders alderen. Tidspunktet for hvornår man begynder at tilbyde barnet andet end modermælk er helt afhængigt af de signaler barnet sender, barnets modenhed, fysiologi osv.
Det er som du selv er inde på ret store mængder mælk børn skal have. De fleste børn omkring 6 måneder drikker ofte mellem 800-1000ml mælk i døgnet og frem mod 9-10 måneder ca 750ml mælk dagligt ved siden af skemaden. Efter 9-10 måneders alderen nedsættes til ca 500ml mælk/mælkeprodukt dagligt - det svarer her til ca 2 amninger/flasker og en portion tykmælk eller lignende i løbet af dagen.
Alternativet til brystet med den alder Arthur har nu er derfor en flaske - simpelthen fordi det er den eneste måde du kan få ham til at indtage så store mængder på - det er rigtig svært at drikke så meget af en kop. Samtidig vil en flaske med 200ml mme også mætte mere end hvis han drikker 50ml af en kop...
Det vil derfor være en rigtig god idé, at I fortsat forsøger med en flaske. Prøv med forskellige typer af flaskesutter - lange, runde, flade, de anatomisk formede med ventil osv. Forsøg med flaskesutter i naturgummi på grund af hans tænder. Nogle gange hjælper det at komme lidt sukker i modermælkserstatningen så den bliver mere sød som modermælk, andre gange lykkes det at få barnet til at tage flaske, hvis det er udmalket modermælk der er i. Og så handler det meget om at forsøge på det rigtige tidspunkt - nogle gange når han halvsover og ikke rigtigt har overskud til at protestere, andre gange når han er allermest frisk og gerne vil pludre, andre gange når han virkelig er sulten, atter andre gange måske starte med at lægge til brystet og så forsøge at udskifte brystet med flasken... (det samme kan man forsøge med sutten)
..Far har nogle gange mere held end mor, fordi far ikke forbindes med amning - bedstemor har nogle gange mere held end andre, fordi hun er en helt anden og tilknytningen til hende er anderledes. Nogle gange hjælper det at far og mor slet ikke er hjemme, men at det er en anden der passer, så er det som om at barnet accepterer flasken fordi alt andet er udelukket...
Og hvis det så ikke går, ja så må du forsøge med mme eller vælling af en tudkop og så håbe at lidt også vil have effekt. Det er rigtigt at børn fra 6 måneder alderen rent ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat, men godt kan ammes mellem 23-01 og så undvære mælken indtil næste morgen tidlig 05-07. Men det betyder ikke at barnet ikke har behov for trygheden og nærheden, vågner fordi det har behov for hjælp til at skifte stilling osv.
For at Arthur ikke skal fylde sig med mælk midt nat, så vil det være være rigtig godt at du, hvis du er nødt til at give ham brystet, forsøger at lirke brystvorten ud af munden på ham. Hvis du ligger ned og ammer, så ligger han på siden ved siden af dig, læg hånden på hans hofte, vug ham lidt, kærtegn hans hår, hold ham i hånden, indfør evt. et stille "syy" eller "såå" - altså find små ting, som du kan videre bringe og gøre genkendelige med tiden - små ting, der vil få ham til at finde roen og tilsidst gøre at han så kan undvære brystet og nøjes med de små ord og kærtegn. Sørg hele tiden for at trække brystet ud af munden på ham og sætte noget andet i stedet, gør det igen og igen, så han ikke fylder sig med mælk, men kun får trygheden og roen.
Du kan ikke regne med at Arthur sover 4-5 timer i træk - du kan være heldig at han gør det om natten, men om dagen er det, hvad han samlet skal sove foruden sin nattesøvn. Det er meget at amme 8 gange dagligt og jeg vil derfor sende dig en plan for hvordan en dag med 3 måltider skemad og lidt mere fast interval for amning kunne se ud:
Tidlig morgen 05/06: Amning og sover videre, vågner 6.30-7
Morgen 8: Grød med frugtmos, det kan f.eks. være havregrød eller lidt øllebrød, nu hvor han er ½ år gammel, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk frugt i stykker, appelsinbåde som f.eks. kan gnaske i selvom han har tænder
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover 1-1½ time
Frokost 12: Grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen er fint fra 6 måneder og vælg også flere og flere grøntsager, mad som smager af noget. Det er helt okay at du køber middagsretter på glas en gang imellem, vand af kop og tilbydes brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med i hånden.
Ammes og puttes til middagslur kl. 13-14, sover 1½ måske 2 timer
Eftermiddag 16-16.30: Ammes, tilbydes lidt frugtmos eller frisk frugt i hånden.
Powernapper evt. men begynder at kunne springe denne lur over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere den mad I spiser, tilbydes igen brødskoper og lignende at sidde med i hånden, det kan også være en kartoffelbåd, et lille blomkål eller broccolihoved at gnaske i. Vand af kop
Kan tilbydes lidt mme af tudkop
Puttes til natten med amning ca kl 19-20 afhænger af om han har sovet sen eftermiddag eller springer denne lur over
Sen aften/nat 23-01: Ammes, når han viser behov og det passer ind i jeres rytme.
Nat 24-06: Forsøge at se om du kan komme væk fra amningen midt nat...
Med hensyn til modermælkserstatning så kan du godt tilbyde lidt af dette af kop sammen med skemaden en gang imellem eller tilbyde lidt inden han skal sove, hvis du tror det hjælper jer med søvnen og nedsætter behovet for bryst. Det er dog vigtigt at han også får vand og derfor er vand at foretrække sammen med skemaden, så det ikke altid kun er mælk han drikker.
Det er vigtigt at du, når du ammer ham om dagen, er meget opmærksom på at han skal spise godt ved brystet - tage godt fra, selvom han let bliver forstyrret og interesserer sig for andre ting. Det er netop vigtigt for at han ikke behøver mælk om natten, ikke har noget at skulle indhente der.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske