Svar: Sveskemos eller laktulose?
30. januar 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Ulla
Det er min umiddelbare holdning, at det er bedst, hvis I kan regulere jeres drengs mave ved at tilbyde ham variation i kosten. Det vil sige både give ham grød og grøntsagsmos og tilbyde forskellig frugtmos som topping eller som dessert efter et grøntsagsmåltid. Derudover vand af kop, fordi ekstra væske jo også har betydning for om man får hård mave eller ej.
Det er altså variationen i kosten og væskeindtaget, som bør foretrækkes. Derfor anbefales det normalt også at grød max udgør to af dagens måltider, at man giver de grovere grødtyper fra 6 måneders alderen og at I søger for at give jeres dreng varieret grøntsagsmos. Hvis I giver ham skemad to gange dagligt, så vil det være godt at det ene måltid er grød, evt. med frugtmos og det andet er grøntsagsmos.
Sveskemos er fint som topping på grøden, I kan også forsøge jer med andre typer frugtmos. Svesker eller anden frugtmos burde ikke gøre hans tarm doven.
Hvis man ikke kan styre hans hårde mave ved at variere hans kostindtag, så vil det være rigtig godt at give barnet laktulose. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen og virker således ikke ved at påvirke tarmperistaltikken, tarmbevægelserne. Derfor foretrækkes laktulose netop, når man ikke vil risikere en doven tarm. Hvis man således ikke via kosten kan hjælpe barnet til at undgå hård mave, så kan man roligt give barnet laktulose.
Hverken sveskemos eller laktulose burde altså gøre tarmen doven.
Jeg håber at ovenstående svar hjælper dig lidt videre. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske