Svar: Sveskemos eller laktulose?

30. januar 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Ulla

Det er min umiddelbare holdning, at det er bedst, hvis I kan regulere jeres drengs mave ved at tilbyde ham variation i kosten. Det vil sige både give ham grød og grøntsagsmos og tilbyde forskellig frugtmos som topping eller som dessert efter et grøntsagsmåltid. Derudover vand af kop, fordi ekstra væske jo også har betydning for om man får hård mave eller ej.

Det er altså variationen i kosten og væskeindtaget, som bør foretrækkes. Derfor anbefales det normalt også at grød max udgør to af dagens måltider, at man giver de grovere grødtyper fra 6 måneders alderen og at I søger for at give jeres dreng varieret grøntsagsmos. Hvis I giver ham skemad to gange dagligt, så vil det være godt at det ene måltid er grød, evt. med frugtmos og det ...

Annonce

... andet er grøntsagsmos.

Sveskemos er fint som topping på grøden, I kan også forsøge jer med andre typer frugtmos. Svesker eller anden frugtmos burde ikke gøre hans tarm doven.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis man ikke kan styre hans hårde mave ved at variere hans kostindtag, så vil det være rigtig godt at give barnet laktulose. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen og virker således ikke ved at påvirke tarmperistaltikken, tarmbevægelserne. Derfor foretrækkes laktulose netop, når man ikke vil risikere en doven tarm. Hvis man således ikke via kosten kan hjælpe barnet til at undgå hård mave, så kan man roligt give barnet laktulose.

Hverken sveskemos eller laktulose burde altså gøre tarmen doven.

Jeg håber at ovenstående svar hjælper dig lidt videre. Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor