Svar: Søvn og mad - 6 mdr.
11. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg er bestemt mere tilhænger af at I forsøger at vugge Mathias lidt og lader far overtage nattetjansen lidt, end tilhænger af at lade Mathias græde.
Han er stadig så lille at han har brug for stor fysisk kontakt og nærhed, og han forstår simpelthen ikke hvis I ikke reagerer på hans gråd, går fra ham eller lignende. Han er stadig så lille at han ikke forstår hvor I er, han føler sig bare forladt og er utryg.
Vi har alle forskellige holdninger, især når det drejer sig om gråd og søvn, er vi alle meget forskellige. Jeg er af den overbevisning at når børn græder, så er det et udtryk for at de har brug for hjælp. Det kan være behov for at blive taget op, behov for mad, behov for en ren ble osv. Det kan naturligvis også være et udtryk for at barnet har behov for hjælp til at finde roen, hjælp til at falde i søvn - men uanset hvad, så skal man som forældre reagere og lytte og så hele tiden vurdere barnets gråd.
Hvis børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den. Børn der har behov for stor fysisk kontakt og nærhed, når de skal sove er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Jeg mener derfor at I skal forsøge at putte jeres dreng stille og roligt, lægge ham i hans egen seng, betrygge ham i at han roligt kan sove der, evt. vugge ham lidt i armene og så lægge ham fra jer lige inden han falder i dyb søvn. Når han grøder, så skal I altså vurdere hvad det handler om. Måske skal han bare have hjælp til at skifte stilling, måske har han brug for en sut, måske drømmer han og skal have lov til at ligge for selv at komme videre i søvnen, måske skal han tages op og vugges lidt, måske skal han have mad... det hele bliver fortalt på den måde han græder på og her skal I så forsøge at pejle ind, finde ud af hvad det rigtige er at gøre.
Er det tryghed, så giv ham den og giv den 100 pct. Er han overtræt og har brug for hjælp til at finde roen, så kan det godt være at det er bedre at putte ham på siden eller maven og så stå ved ham, holde hænderne lidt tungt på ham, så han kan mærke at I er der, men så han samtidig får hjælp til at samle sig og falde i søvn.
Med hensyn til grøntsagsmos, så prøv at lave dette uden kartoffel, da han godt kan lide det lidt søde, så prøv med gulerod og ærtemos. Man kan faktisk også købe søde kartofler... Derudover tænker jeg at I skal forsøge med lidt mere af jeres mad, giv ham lidt sovs på, så det smager af lidt.
I kan også bruge lidt grøntsagsmos som topping på en grød og på den måde få ham til at spise mere af det. Hold lidt igen med komælk og komælksprodukter når han ikke er ældre - det er okay en gang imellem, men det er ikke noget han skal have.
Prøv med flerkornsgrød eller øllebrød i stedet for havregrød, hvis han har det lidt svært med konsistensen.
Til sidst vil jeg lige sige, at I også kan forsøge med lidt mad fra glas, - det er faktisk nogle gange at børn godt kan lide de industrielle produkter og det vil være helt okay, som en overgang. Stille og roligt, vil du så kunne blande med dit eget og få ham til at spise mere og mere familiemad:o)
Forsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske