Svar: Søvn og mad - 6 mdr.

11. januar 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Jeg er bestemt mere tilhænger af at I forsøger at vugge Mathias lidt og lader far overtage nattetjansen lidt, end tilhænger af at lade Mathias græde.

Han er stadig så lille at han har brug for stor fysisk kontakt og nærhed, og han forstår simpelthen ikke hvis I ikke reagerer på hans gråd, går fra ham eller lignende. Han er stadig så lille at han ikke forstår hvor I er, han føler sig bare forladt og er utryg.

Vi har alle forskellige holdninger, især når det drejer sig om gråd og søvn, er vi alle meget forskellige. Jeg er af den overbevisning at når børn græder, så er det et udtryk for at de har brug for hjælp. Det kan være behov for at blive taget op, behov for mad, behov for en ren ble osv. Det kan naturligvis også være et udtryk for at barnet har behov for hjælp til at finde roen, hjælp til at falde i søvn - men uanset hvad, så skal man som forældre reagere og lytte og så hele tiden vurdere barnets gråd.

Hvis børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den. Børn der har behov for stor fysisk kontakt og nærhed, når de skal sove er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.

Jeg mener derfor at I skal forsøge at putte jeres dreng stille og roligt, lægge ham i hans egen seng, betrygge ham i at han roligt kan sove der, evt. vugge ham lidt i armene og så lægge ham fra jer lige inden han falder i dyb søvn. Når han grøder, så skal I altså vurdere hvad det handler om. Måske skal han bare have hjælp til at skifte ...

Annonce

... stilling, måske har han brug for en sut, måske drømmer han og skal have lov til at ligge for selv at komme videre i søvnen, måske skal han tages op og vugges lidt, måske skal han have mad... det hele bliver fortalt på den måde han græder på og her skal I så forsøge at pejle ind, finde ud af hvad det rigtige er at gøre.

Er det tryghed, så giv ham den og giv den 100 pct. Er han overtræt og har brug for hjælp til at finde roen, så kan det godt være at det er bedre at putte ham på siden eller maven og så stå ved ham, holde hænderne lidt tungt på ham, så han kan mærke at I er der, men så han samtidig får hjælp til at samle sig og falde i søvn.

Med hensyn til grøntsagsmos, så prøv at lave dette uden kartoffel, da han godt kan lide det lidt søde, så prøv med gulerod og ærtemos. Man kan faktisk også købe søde kartofler... Derudover tænker jeg at I skal forsøge med lidt mere af jeres mad, giv ham lidt sovs på, så det smager af lidt.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I kan også bruge lidt grøntsagsmos som topping på en grød og på den måde få ham til at spise mere af det. Hold lidt igen med komælk og komælksprodukter når han ikke er ældre - det er okay en gang imellem, men det er ikke noget han skal have.

Prøv med flerkornsgrød eller øllebrød i stedet for havregrød, hvis han har det lidt svært med konsistensen.

Til sidst vil jeg lige sige, at I også kan forsøge med lidt mad fra glas, - det er faktisk nogle gange at børn godt kan lide de industrielle produkter og det vil være helt okay, som en overgang. Stille og roligt, vil du så kunne blande med dit eget og få ham til at spise mere og mere familiemad:o)

Forsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"