Svar: Gåvogn, dagpleje og mad

22. august 2006

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mille

Det lyder som en udmærket idé med en vogn til at skubbe foran sig. Bertram er måske lige lille nok endnu til at holde balancen, men det lærer han jo efterhånden. Det er flot at han allerede rejser sig ved tingene.

I kan lægge et par mursten i vognen, for at stabilisere den lidt og så må I lade ham prøve. Måske går der lige et par måneder endnu enden den bliver et hit. En vogn til at skubbe foran sig er ikke noget der skader. Det er en gåstol, som frarådes - altså den type, som børn sidder i.

Dagpleje og uden mor...ja det er forfærdeligt, men tro mig du vokser med opgaven, også selv om du det første stykke tid vil rende rundt om dig selv uden evne til at kunne koncentrere dig.

Det kan godt være at han græder hjertesskærende, når du går fra ham. Det er jo naturligt at han bliver ked af at du går. Men ofte falder de meget hurtigt til ro igen og I kan jo aftale at dagplejeren lige giver dig et kald, når han er stoppet med at græde, så du bliver lidt beroliget.

Det vil være godt, hvis I kan være lidt sammen hos dagplejeren de første dage, inden du går fra ham. Når han fornemmer at du er tryg og rolig ved stedet, så vil han også være det. Hvis han fornemmer at du er utryg og ked af at aflevere ham, så tænker han at der må være noget galt med dagplejeren og det sted og så vil han protesterer rigtig meget mod at blive afleveret.

Det kan nogle gange hjælpe at lave en lille billedbog med fotografier af ham, mor, far, hunden, bilen, barnevognen osv. Altså de dagligdags ting hjemmefra. Hvis han savner dig, så har dagplejeren mulighed for at vise ham billederne at det kendte og det kan hjælpe ham ...

Annonce

... til at forstå at du stadig er der.

Det vil også være en god idé, hvis du forholdsvis hurtigt kan lade ham være der og lade ham opleve at spise sammen med de andre og at sove der. Hvis han gennem flere dage hentes efter kort tid, så kan der ske det, at han forventer at du kommer ind af døren, hvorimod hvis han oplever at man skal spise og sove, så kommer mor, så vil det være den erfaring han får.

Med hensyn til mad, så tænker jeg at du, når han efter ½ portion skemad, begynder at miste interessen, skal tilbydes man lidt mad i stykker. Gerne lidt brød eller lidt grøntsager. Altså mad, som han kan sidde med i hænderne. Hvad spiser du selv? Prøv at give ham mere af den mad han ser du får. Giv ham også gerne ris og pastaskruer (godt kogt) det kan han også få et par stykker af til frokost.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er vigtigt at tilbyde ham små hyppige måltider og på den måde få ham fyldt lidt op til natten også. Behovet skulle jo gerne dækkes i løbet af dagen. Især nu hvor han skal passes er det ekstra vigtigt at han får sovet godt og er udhvilet.

En plan for dagen til 8-9 mdr´s alderen kunne se således ud:
Morgen: Grød eller bryst/flaske
Formiddag: Grød med frugt
Frokost: ½ portion grøntsagsmos med kød/fisk og rugbrødshapsere, pastaskruer (rester fra aftenen i forvejen)
Eftermiddag: ½ bolle med ost, frugt i stykker
Aften: Mere og mere familiemad, evt. lidt grøntsagsmos med kød/fisk og frugtmos eller frisk frugt til dessert
Sen aften: Bryst eller flaske

Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele. Glæder mig til at høre, hvordan det går med dagplejestarten - både for mor og barn:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor