Svar: Min søn savler meget
1. maj 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Sarah
Det er sådan at børns evne til at optage næring fra mavetarmkanalen ikke er fuldt udviklet fra fødslen, men det sker gradvist i takt med at barnet bliver ældre. Nedbrydningen af føden sker bla. ved enzymer, som både findes i tarmen og i spyttet. I 4-6 mdr´s alderen siger man at tarmen har opnået fysiologisk modenhed til at få anden mad ud over mælk.
Rigtig mange børn savler i alderen 2-4 mdr. og jeg tænker at dette kan skyldes ovennævnte begyndende produktion af forskellige enzymer. Samtidig hænger det dog også sammen med at børn netop i denne alder begynder at putte deres fingre mere i munden og dermed også får en større spytproduktion.
En tredie forklaring kan også være at barnet er ved at få tænder. Det er meget forskelligt hvornår børn får tænder, nogle børn fødes med tænder, andre får dem først efter 1 års alderen. De fleste får nok tænder omkr. 6 mdr og det er ofte sådan at børn i den periode, hvor de får tænder, også savler mere.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske