Svar: Baby tager meget på

4. januar 2024

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære Kamilla

Tak for dit brev :)

Nogle ammede spædbørns tager rigtig meget på i starten. I Danmark er det omkring 0.5% af de ammede spædbørn, der har en ekstrem vægtstigning i de første måneder. Det vil sige en vægt over 9-10 kg ved 5 måneders alderen.

De undersøgelser, som indtil videre er lavet, tyder ikke på, at dette er problematisk. Vægten vil normalisere sig i takt med, at din datter bliver ældre, begynder at spise anden mad, begynder at bruge sig selv motorisk osv. Og der er heller ikke umiddelbart noget, der tyder på, at fuldtammede spædbørn med en stor vægtstigning får problemer med vægten senere i livet. Det er anderledes, hvis barnet får modermælkserstatning og tager rigtig meget på, men når barnet er fuldt ammet, så er man ikke på samme måde bekymret:)

Jeg kan godt se, at jeres datter både har øget sin vægt og sin længde meget, så hun tager ikke kun på, men vokser generelt meget. Hendes nuværende vægt og længde lyder dog til at passe fint sammen, og det kan være helt normalt, at hendes vækstmønster krydser et par percentiler på vækstkurverne. Du beskriver også en pige, som trives rigtig godt, hun dier ca. hver 3 time om dagen og et par gange om natten, hun gylper aldrig, og hun lyder ikke til at overspise. Det lyder som om, at hun er god til at regulere sit behov - og ja, hvis hun tog imod en sut, så ville hun måske die en gang ...

Annonce

... mindre hos dig, men det er nok begrænset, hvor stor betydning det ville have på hendes vægt...

Man har lavet undersøgelser af modermælk, som viser, at nogle kvinder producerer ekstra fed mælk. Modermælk er tilpasset det enkelte barn, og der er forskel i sammensætningen - vores mælk er ikke ens - så måske du har en ekstra fed mælk:) Derudover så kan børn, så vidt jeg ved, også have lidt forskellige appetithormoner, som kan spille ind på deres indtagelse af mælk og stofskiftet i kroppen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du spørger, om der kan være noget galt, og i sjældne tilfælde kan børn godt have nogle hormonelle elle stofskifteproblemer, som påvirker deres vækst. Men i langt de fleste tilfælde vil en høj vægtøgning hos et spædbarn ikke være bekymrende. Jeg tænker, at du lige nu skal tage det stille og roligt og nyde jeres datter og den store udvikling, som hun går igennem - og naturligt blive ved med at amme hende, som du gør.

Der ligger ikke en lægeundersøgelse sammen med 3 måneders vaccinationen, som tilbydes jeres datter om 2 uger. Jeg vil dog foreslå dig, at du drøfter din datters vægt, når I er ved lægen i den forbindelse. Det vil være rigtig fint lige at få lægen til at veje og måle hende, så får du også lægens vurdering, hvilket jeg tænker vil være rigtig rart:)

Rigtig meget held og lykke med hende, og så håber jeg, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!