Svar: Baby tager meget på
4. januar 2024
Alder:
2 mdr.
Kære Kamilla
Tak for dit brev :)
Nogle ammede spædbørns tager rigtig meget på i starten. I Danmark er det omkring 0.5% af de ammede spædbørn, der har en ekstrem vægtstigning i de første måneder. Det vil sige en vægt over 9-10 kg ved 5 måneders alderen.
De undersøgelser, som indtil videre er lavet, tyder ikke på, at dette er problematisk. Vægten vil normalisere sig i takt med, at din datter bliver ældre, begynder at spise anden mad, begynder at bruge sig selv motorisk osv. Og der er heller ikke umiddelbart noget, der tyder på, at fuldtammede spædbørn med en stor vægtstigning får problemer med vægten senere i livet. Det er anderledes, hvis barnet får modermælkserstatning og tager rigtig meget på, men når barnet er fuldt ammet, så er man ikke på samme måde bekymret:)
Jeg kan godt se, at jeres datter både har øget sin vægt og sin længde meget, så hun tager ikke kun på, men vokser generelt meget. Hendes nuværende vægt og længde lyder dog til at passe fint sammen, og det kan være helt normalt, at hendes vækstmønster krydser et par percentiler på vækstkurverne. Du beskriver også en pige, som trives rigtig godt, hun dier ca. hver 3 time om dagen og et par gange om natten, hun gylper aldrig, og hun lyder ikke til at overspise. Det lyder som om, at hun er god til at regulere sit behov - og ja, hvis hun tog imod en sut, så ville hun måske die en gang mindre hos dig, men det er nok begrænset, hvor stor betydning det ville have på hendes vægt...
Man har lavet undersøgelser af modermælk, som viser, at nogle kvinder producerer ekstra fed mælk. Modermælk er tilpasset det enkelte barn, og der er forskel i sammensætningen - vores mælk er ikke ens - så måske du har en ekstra fed mælk:) Derudover så kan børn, så vidt jeg ved, også have lidt forskellige appetithormoner, som kan spille ind på deres indtagelse af mælk og stofskiftet i kroppen.
Du spørger, om der kan være noget galt, og i sjældne tilfælde kan børn godt have nogle hormonelle elle stofskifteproblemer, som påvirker deres vækst. Men i langt de fleste tilfælde vil en høj vægtøgning hos et spædbarn ikke være bekymrende. Jeg tænker, at du lige nu skal tage det stille og roligt og nyde jeres datter og den store udvikling, som hun går igennem - og naturligt blive ved med at amme hende, som du gør.
Der ligger ikke en lægeundersøgelse sammen med 3 måneders vaccinationen, som tilbydes jeres datter om 2 uger. Jeg vil dog foreslå dig, at du drøfter din datters vægt, når I er ved lægen i den forbindelse. Det vil være rigtig fint lige at få lægen til at veje og måle hende, så får du også lægens vurdering, hvilket jeg tænker vil være rigtig rart:)
Rigtig meget held og lykke med hende, og så håber jeg, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske