Svar: Kan kort tungebånd påvirke pludren?
8. december 2023
Alder:
8 mdr.
Kære Mathilde
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring sammenhængen mellem kort tungebånd og pludren.
Ja, umiddelbart så tænker jeg, at der godt kan være en sammenhæng mellem kort og stramt tungebånd og pludren. Et kort eller stramt tungebånd vil naturligt kunne begrænse tungens bevægelighed, og forskellige pludrelyde kræver forskellige tungebevægelser, og at man kan ændre på tungens position i munden. Hvis et barn har et meget stramt eller kort tungebånd, så kan man sagtens forestille sig, at barnet vil have svært ved at udføre de bevægelser med tungen, som er nødvendige for at producere forskellige lyde.
Man kan også sagtens forestille sig, at visse konsonant eller vokal kombinationer som f.eks. da-da vil kunne være svære at sige, hvis man ikke kan bruge tungen rigtigt, og du har helt ret i, at din datter ved 8 måneders alderen forventes at øve mange forskellige sproglyde og også pludre kanonisk - det vil sige gentagende lyde og stavelser som f.eks. "ba-ba", "da-da", "ma-ma", "ga-ga" og lignende.
Det er vigtigt at nævne, at det bestemt ikke er alle børn med kort eller stramt tungebånd, som vil have problemer med pludrelyde eller sproglige færdigheder. Der er mange faktorer, som spiller ind på barnets sprog. Hørelsen spiller f.eks. også en afgørende rolle i den sproglige udvikling. Det er vigtigt, at din datter er i stand til at høre de forskellige lyde, for at kunne efterligne dem korrekt.
Jeg vil anbefale dig, at du kontakter en øre-næse-hals-læge og bestiller en tid. Det kan gøres uden henvisning fra egen læge. Jeg tænker, at en ØNH-læge vil kunne se, om din datter har så kort eller stramt et tungebånd, at det kan begrænse hendes tunges bevægelighed og dermed evne til at producere visse lyde. Lægen vil også kunne tjekke, om hun f.eks. har væske på ørene, som skal behandles.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske