Svar: Sved baby
20. september 2023
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :)
Det er normalt, at babyer kan svede rigtig meget, og når babyer sveder, så skyldes det ofte flere ting:
- Babyer er ofte tykke. De har mere fedt på kroppen og har samtidig tyndere overhud, hvilket kan gøre dem lidt mere følsomme overfor temperaturændringer og medføre at de sveder ekstra meget.
- Temperaturreguleringen er umoden. De har ofte svært ved at regulere deres temperatur og kan let både blive for varme og for kolde. Og de sveder naturligt for at afkøle sig selv.
- Aktivitetsniveau. I takt med at din dreng bliver ældre, så vil han naturligt begynde at bevæge sig mere og mere omkring, bruge sig selv motorisk - trille omkring, begynde at krybe, kravle, rejse sig - og jo mere aktivitet, jo mere han fysisk bruger sig selv, jo mere vil han ofte kunne svede.
- Omgivelsernes temperatur. Det spiller naturligt også ind, hvor varmt eller koldt det er, der hvor baby opholder sig. Når din dreng ligger i din favn, tæt ved dit bryst og arbejder for at få mælk, så vil han naturligt svede mere, end når han ligger på gulvet for sig selv.
- Påklædning og indpakning. Hvis han har for meget tøj på eller ligger pakket i en sovepose eller lignende, så kan det også give ekstra sved. Det er vigtigt, at du regulerer hans påklædning efter, hvor han f.eks. leger, sover osv.
Jeg tænker umiddelbart, at det du fortæller lyder normalt. Men der er naturligt lidt forskellige ting, som du kan forsøge :)
Når du ammer ham, så skal du være opmærksom på at ammepude, dyne osv. - hvad du nu bruger til at støtte ham, godt kan gøre, at han let får det for varmt. Han skal naturligvis ligge tæt ved brystet, men prøv om du kan fjerne nogle af de puder, som du måske har liggende for, at han så bedre kan komme af med varmen. Medtænk også, hvad du selv har på af tøj - måske kan du bruge en lidt mindre varm bluse under amning - og så have en ekstra trøje på, når du ikke ammer...
Det kan også være en god idé, at du nogle gange lægger dig og ammer ham liggende i din seng. Når han ligger ved siden af dig og ammes liggende, så er han ude af din favn og kan derfor lettere komme af med varmen. Han skal ikke ligge med dyne eller lignende, når du ammer ham liggende, men skal netop have luft omkring sig.
Hvis han også sveder meget, når han ligger i egen seng eller i barnevognen, så skal du her vurdere, om han har for meget tøj på, eller måske ligger i for varm en dyne eller sovepose. Jeg er tilhænger af, at man giver børn tøj på og i stedet letter på dynen, fremfor ingen tøj og puttet under en dyne. Men det kan nogle gange godt være nødvendigt med både lidt mindre tøj og en tyndere dyne.
Du kan også købe en temperaturregulerende dyne f.eks. Temprakon Zone. Eller du kan forsøge med en Butterfly silk eller lignende (silke virker også temperaturregulerende). Jeg ved ikke, hvilken type dyne I har, men måske er det en idé at skifte...
Derudover skal du også medtænke madrassen, som han ligger på, da den madrastype I bruger kan spille ind. Det er vigtigt, at madrassen er lavet af naturlige og åndbare materialer, som kan hjælpe ham med at komme af med varmen. Det samme skal madrasovertrækket - det bør være lavet af et åndbart og absorberende materiale. Bruger du f.eks. en madras af skumgummi, så vil den have tendens til at bevare kropsvarme, hvilket ikke er en fordel, hvis man generelt er meget varm og har tendens til at svede meget.
Temperaturen i soverummet skal også medtænkes. Det er f.eks. en god idé at sove i temperatur mellem 16-20 grader, det vil være behageligt for de fleste mennesker. Derudover er det en god idé at søge for at der er god luftcirkulation i soveværelset og f.eks. åbne vinduerne så lidt frisk luft kan komme ind, før du putter din dreng.
Når han ligger på gulvet og leger, så skal du være opmærksom på, at det kan trække fra døre og vinduer - også mellem to rum, og træk vil bevæge sig hen over gulvet. Derfor kan det godt være nødvendigt med lidt mere tøj, når han ligger og leger på gulvet. Og jeg tænker umiddelbart, at du måske skulle overveje at give ham tøj i uld.
Mange forældre tænker, at når man har et barn, som har det meget varmt, så skal man ikke bruge uld, da det kun vil varme ekstra meget. Men uld har den fordel, at det kan suge op mod 40% af sin egen vægt, hvor bomuld kan suge ca. 8-10%. Det betyder, at hvis din dreng sveder meget, så kan ulden suge hans sved, og han vil stadig føle sig tør, hvor han i bomuld forholdsvist hurtigt vil kunne føle sig våd. Uld er altså rigtig godt til at absorbere sved.
Samtidig skaber uldens lange snoede fibre en række luftlommer omkring hans hud, så han hverken føler sig for varm eller for kold. Tøj i uld vil derfor være med til at regulere hans temperatur og hjælpe med til, at han ikke bliver for varm og derfor sveder mindre.
Du kan købe bodystockings, bukser, sparkedragter osv. i 100% ren uld. Du kan også købe en blanding mellem f.eks. uld og silke. Du kan købe uld i lidt forskellige tykkelser, der man nogle gange kalder "sommeruld" og "vinteruld", hvor sommerulden er tyndere og vinterulden tykkere, og du kan forsøge dig lidt frem.
LIge nu tænker jeg, at du kunne prøve med en bodystocking og et par gamasher i uld, og se hvordan han reagerer på dette, når han f.eks. ligger på gulvet og leger. Jeg vil tro, at han lige nu ikke behøver mere på end dette, som vejret er, og når det bliver koldere, kan han få en trøje ud over og måske lidt tykkere bukser - og selvfølgelig også strømper.
Når alt dette er sagt, så skal man naturligvis være opmærksom, når børn sveder ekstra meget. Du skriver, at han kan svede så meget, at du kan mærke, at det drypper ned af din arm, og du fortæller også, at selv hvis I ligger væk fra hinanden, så kan der være en sø af sved, der hvor din dreng har ligget - og det lyder af meget. Hvis ovenstående råd ikke virker, så synes jeg derfor, at du skal drøfte det med jeres læge. Overdreven svedtendens hos babyer kan skyldes forskellige ting - f.eks. hjerteproblemer, problemer med skjoldbruskkirtlen, neurologiske problemer, og det skal derfor drøftes med lægen, så man kan sætte evt. undersøgelser igang.
Der er ikke umiddelbart noget i det, du skriver, som gør, at jeg tænker, at noget sådan skulle spille ind hos jer, og i dine tidligere breve har du også beskrevet en dreng, som udvikler sig i rigtig fin og sund retning. Han udviser ikke andre symptomer på, at noget ikke er, som det burde være - men jeg har det også sådan, at man naturligvis hellere må undersøge en gang for meget, hvis man er i tvivl:)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske