Svar: Baby vægtøgning og trivsel

19. august 2023

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære mor til 2

Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar:)

Gennemsnitligt vil de fleste piger i 2-3 måneders alderen tage mellem 710 og 860 gram om måneden. Og i 3-4 måneders alderen mellem 710 og 620 gram om måneden. Drenge vil tage lidt mere på. Det betyder, at din datter skal tage ca. 200 gram på om ugen med den alder hun har nu... Når det så er sagt, så er det dog vigtigt, at du lader jeres sundhedsplejerske og/eller egen læge veje og måle hende jævnligt - på den måde kan I sikre jer, at hun følger sin vægt- og længdekurve som forventet.

Selvom vægt og længde kan give et godt indtryk af barnets trivsel, så er det dog, som du også selv er inde på, vigtigt ikke kun at kikke på dette. Der er andre tegn, som gerne skulle give dig et fingerpeg om, hvordan din datter trives:)

- Virker hun generelt glad og tilfreds? Hun kan naturligt græde og være ked af det, hvis hun har brug for mad, søvn, nærhed og kontakt. Men hun skal generelt virke glad og tilfreds. Hun må ikke virke til at have ondt og bør ikke være svær at trøste.

- Spiser hun glad ved bryst og/eller flaske? Tager hun fint imod mælken, når du tilbyder hende mad og falder hun mæt og tilfreds til ro, når hun har spist. Eller virker hun urolig både under og efter måltiderne, virker hun generelt søgende hele tiden og som om, at hun ikke bliver mæt nok.

- Fungerer hendes mave? Det er vigtigt, at hun har afføring og at hun kan komme af med afføringen, når hun skal det. Der kan godt gå længere tid mellem afføringerne nu og med den alder hun har, men du skal stadig have en fornemmelse af, at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud... Det er på samme måde vigtigt, at hun har gode tarmlyde, som tegn på, at der er gang i maven.

- Sover hun godt? Hun skal helst have en rytme, hvor hun får mælk, falder til ro og ind i søvnen og sover nogle gode lure. Du vil godt kunne se på hende, at hun nogle gange sover dybt og sover let. Det er helt normalt for hendes alder at søvnen skifter på denne måde. Men når hun vågner, så skal du have indtryk af, at hun vågner veludhvilet og parat til en ...

Annonce

... vågenperiode med overskud til aktiviteter.

- Er jeres kontakt god? Når du sidder med hende, så skal du have øjenkontakt med hende, og du skal kunne se, at hun forsøger at efterligne din mimik. Hun skal også smile til dig, pludre med dig, og I skal stille og roligt kunne begynde at have små dialoger, hvor I skiftes til at pludre til og med hinanden. Nogle gange vil hun stadig kikke væk, have brug for en pause, men derefter skal hun have overskud til at søge dine øjne igen og atter begynde at pludre med dig.

- Er hun tilpas med fysisk kontakt og berøring? Hun skal nyde at du kærtegner hende, rør ved hende, giver hende lidt massage osv. Hun skal falde ind til dig, putte sig ind til dig, når I sidder tæt, så du fornemmer, at hun nyder nærheden med dig. Hun må helst ikke virke stiv i kroppen og skyde dig fra sig som en flitsbue...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

- Er hun okay med forskelligt stimulering? F.eks. at ligge på maven på gulvet, kikke efter legetøj, måske ligge under et aktivitetstativ. Har hun overskud til leg og stimulering eller bliver hun grædende med det samme. Hvordan reagerer hun på at være ude, hvordan reagerer hun på bedsteforældre og andre? Selvom hun har det bedst hos dig og sin far, så er det også et tegn på trivsel, at hun kan ligge på sit legetæppe, eller at hun f.eks. kan være sammen med andre og kan håndtere, at I f.eks. nogle gange har hende med ud at handle osv.

Det er naturligt en balance, for hun er stadig så lille, at hun godt kan blive overstimuleret, hvis der sker for meget og der er alt for mange stimuli på en gang. Men generelt skal du have en oplevelse af, at hun virker glad og tilfreds:)

Til sidst vil jeg lige nævne, at det naturligvis er helt okay, hvis du vælger at give flaske. Det vigtigste er naturligt, som du skriver, at lillepigen er glad og sover godt. Du skal gøre det, som du fornemmer virker bedst hos jer, og som giver jeres lille familie den bedste ro. Det er vigtigt, at I også kan nyde hinanden, og at det ikke hele tiden opleves som en kamp, når hun f.eks. skal have mælk. Det skal være en hyggestund for jer:)

Stort knus her fra og jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!