Svar: Afføring - problematisk
29. juli 2020
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng :)
Det lyder som om, at han har haft maveproblemer fra starten, og det er rigtig godt, at du har forsøgt med både laktulose og movicol - og nu har fundet ud af at movicolen virker bedst for ham. Nogle gange er man nødt til at forsøge sig lidt frem, og det er rigtig fint, at I nu har fundet en metode, som virker :)
Modermælkserstatning er lidt svært for spædbørn at fordøje, og det betyder at mange børn får problemer med forstoppelse. Det er normalt, at afføringen kan være mere grødet, fast og mindre vandet, når man giver erstatning, men din dreng må ikke have hård knoldet afføring, og det må ikke være svært for ham at komme af med afføringen. Det er naturligt, at du vil kunne se, når han presser og skal af med noget, men du må ikke have på fornemmelsen, at det gør ondt på ham, når det skal ud.
Forstoppelse vil ofte påvirke appetitten, så han ikke spiser så meget - og det lyder heldigvis ikke til at være tilfældet hos jer. Du skriver, at han ofte drikker mellem 800-1000 ml i døgnet og det lyder umiddelbart fint, det afhænger dog naturligt af, hvor meget han vejer :)
Du fortæller, at han ofte har afføring hver anden dag, og det kan godt være, at det er normalt for ham. Selvom man siger at børn, der får fuld erstatning, bør have afføring en gang i døgnet, så vil der hos nogle børn gå lidt længere tid imellem, og hvis hans afføring ikke er knoldet, og det er forholdsvist let for ham at komme af med, så er det helt okay.
Du skal være opmærksom på, om han får små rifter ved endetarmen, da det kan svie og gøre rigtigt ondt, og det kan gøre, at han holder sig mere og derfor får tendens til hårdere afføring.. det kan være en dum cirkel at komme ind i. Vær derfor opmærksom på at vaske ham med bløde klude, brug gerne vat-rondeller, når du vokser ham, vask med flydende uparfumeret sæbe, det kan være intimsæbe eller det kan være f.eks. Olivy, og smør ham også med lidt creme eller salve for at forebygge rødme, irritation og rifter.
Det er også en rigtig god idé at give ham mavemassage. Du kan massere rundt omkring navlen, brug to fingre og masser i urets retning med små cirkelbevægelser. Kom evt. lidt olie på dine fingre, så de glider lettere.
Du må også meget gerne cykle med hans ben - du kan evt. synge "hjulene på bussen" imens, så det bliver til en hyggestund for jer begge.
Buk og stræk hans ben, så du forsigtigt hjælper ham med at presse sine bukkede ben opad og hjælper ham med at presse, så afføringen kan komme ud.
Læg ham på maven, når han er vågen, gerne hen over dine lår eller hen over en ammepude eller lignende - det kan også hjælpe på maveproblemer og vil samtidig styrke hans motoriske udvikling.
Et bad kan også være en god ide, fordi det at ligge i det lune vand kan få ham til at slappe af i kroppen og dermed slapper han også af i mave- og tarmsystem.
Giv ham en sut. Vælg gerne en sut som minder om flaskesutten, så han ikke skal forholde sig til flere forskellige sutteteknikker. Det at sutte er også med til at sætte gang i tarmbevægelserne og hjælpe mælken og evt. luft igennem systemet...
Derudover kan det være en overvejelse værd at skifte erstatning - men det afhænger helt af, hvorfor jeres dreng får Nutramigen...?!
Nutramigen er en speciel erstatning, som gives til børn med mælkeallergi, eller som er disponeret for at mælkeallergi. Jeres dreng kan være disponeret for at få mælkeallergi, hvis du eller hans far har/eller har haft behandlingskrævende allergi - f.eks. astma, høfeber, børneeksem eller sikker fødevareallergi.
Hvis jeres dreng er allergidisponeret, så anbefales det, at han får speciel erstatning de første 4 måneder. Herefter kan han introduceres til overgangskost og kan overgå til almindelig erstatning. Har han derimod fået konstateret mælkeallergi, så skal han tilbydes speciel erstatning de næste år frem...
Når børn reagerer på mælkeprodukter, så er årsagen ofte mælkeallergi. Og mælkeallergi betyder, at kroppens immunforsvar reagerer på proteinerne i mælken. Den erstatning I giver kaldes "højt hydrolyseret erstatning", og her er mælkeproteinerne behandlet på en måde, som gør, at han kan tåle mælken.
Du skriver, at ingen af jer forældre er laktoseintolerante - og laktose intolerance er noget andet end mælkeallergi. Hvis man er laktoseintolerant, så er tarmen ikke i stand til at nedbryde mælkesukker - det der kaldes laktose. Man mangler det enzym, der kaldes laktase.
Nutramigen modermælkserstatning kan gives til børn, der både har mælkeallergi og som også er laktoseintolerante. Og hvis I ikke ved, hvad problemet præcis er hos jer, så er det måske derfor lægen har anbefalet jer at give Nutramigen.
De øvrige erstatninger, som du nævner Gul Allomin (også kaldes Allomin Syrnet SensiPro), NAN Sensilac og NAN HA kan ikke bruges til børn der har mælkeallergi eller som er lactoseintolerante. Men hvis jeres dreng ikke har mælkeallergi - og I blot giver ham den allergivenlige erstatning for at forebygge allergi, så kan I efter 4 måneders alderen godt give ham en af disse erstatninger. Har han derimod mælkeallergi eller er han laktoseintolerant, så bør I bibeholder Nutramigen.
Nogle børn har glæde af at få et tilskud af mælkesyrebakterier. Det kan f.eks. gives sammen med d-dråberne - f.eks. Lactocare Baby eller Duolac Duo D-dråber. Du kan også give mælkesyrebakterier uden D-dråber f.eks. Semper Dråber - i givet fald skal du så give de vanlige d-vitamin-dråber ved siden af. Mælkesyrebakterier kan være med til at skabe balance i barnets mave- og tarmsystem...
Jeg synes, du skal kontakte jeres læge og spørge ham eller hende, hvorvidt Nutramigen gives på grund af mælkeallergi, disponering for mælkeallergi eller laktoseintolerance. Hvorvidt du skal fortsætte med Nutramigen eller kan forsøge med en af de andre erstatninger du nævner afhænger nemlig helt af dette. Det er vigtigt, at du ikke giver din dreng en modermælkserstatning som indeholder almindeligt komælksprotein eller laktose, før du har afklaret med lægen, hvorvidt det er sikkert og hensigtsmæssigt.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at jeg har givet lidt klarhed med på vejen...
Fortsat held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske