Svar: Ny institution
19. april 2018
Alder:
2 år
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er altid svært at starte i et dagtilbud, - selvom man som forældre har gjort sig mange overvejelser, og synes man har valgt et godt sted, så er det en ny og helt anden verden, og der er mange ting, som man skal vænne sig til. Der er mange måder at gøre ting på, og meget bliver naturligt gjort anerledes, end I selv ville gøre derhjemme - og det kan være helt okay... børn kan godt kende forskel og trives med de forskelligheder der er:)
MEN, du har naturligvis ret, når du skriver, at du er i tvivl om "hvor meget du skal kæmpe" for at få lavet ting om - for visse ting kan du godt kæmpe for, og andre ting er du nødt til at acceptere... Og det kan være rigtig svært at vurdere..
Som udgangspunkt kommer du længst ved at stille åbne spørgsmål og forsøge at indgå i en dialog. Og jeg tænker, at det lyder som om, at du skal bede om en samtale, hvor I kan drøfte nogle af de ting, der bekymrer dig.
Det vil være rigtig godt og helt naturligt, hvis din dreng kan have et overgangsobjekt med hjemmefra. Det har rigtig mange børn brug for, og det hjælper dem med at koble de to verdener hjemmet og institutionen sammen. Det kan være en bamse, en bil, en sutteklud, et fotoalbum eller lignende. Og det vil være naturligt at tale med pædagogerne om, hvorvidt det vil være okay:)
Hvis det er en bil, som gør din dreng mest tryg, så synes jeg ikke, at det burde være et problem. Når du afleverer ham i favnen hos pædagogen, så kan han holde bilen imens, de kan kikke på den osv. og når du så er gået, og det er tid til at komme videre med dagen, så kan han sammen med pædagogen sætte bilen ud på sin plads.. det kan der også være nogle rutiner i, og når den står på hans plads, så er det ikke det samme som at have "fredagslegetøj med". Jeg synes personligt godt at man kan skelne de ting fra hinanden. Børn er jo forskellige og nogle børn sover med biler, andre med putteklud og bamser - min yngste datter sov med bøger :)
Med hensyn til søvn og middagslur, så kan du sagtens tale med pædagogerne om, at lige nu hvor han er igang med at blive kørt ind og naturligt bliver ekstra træt, får en masse nye indtryk og stimuli i løbet af dagen, så vil du gerne have, at han får lov til at sove en længere middagslur - og spørge om de ikke vil undgå at vække ham allerede kl 13.30, måske vil han vågne af sig selv omkring kl 14, og så kan han stadig nå at få frugt om eftermiddagen og være aktiv sammen med de andre... Han må naturligvis gerne sove 2 timer til middag, hvis han kan det og viser behov for det - og du har helt ret, man skal som udgangspunkt ikke vække børn. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte og vågner udhvilede og friske, når de ikke har behov for mere søvn...
Det er mit indtryk, at mange pædagoger oplever forældre bede dem vække børnene - og det er ikke ret tit, at det modsatte er tilfældet, så måske er de slet ikke opmærksomme på, at du faktisk synes, de skal lade din dreng sove lidt længere midt på dagen...
Så bed om et møde - måske er det allerede planlagt, at I skal tale sammen om, hvordan det går - og tal så med dem om, hvad det er du oplever og tænker :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske