Svar: Ny institution

19. april 2018

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er altid svært at starte i et dagtilbud, - selvom man som forældre har gjort sig mange overvejelser, og synes man har valgt et godt sted, så er det en ny og helt anden verden, og der er mange ting, som man skal vænne sig til. Der er mange måder at gøre ting på, og meget bliver naturligt gjort anerledes, end I selv ville gøre derhjemme - og det kan være helt okay... børn kan godt kende forskel og trives med de forskelligheder der er:)

MEN, du har naturligvis ret, når du skriver, at du er i tvivl om "hvor meget du skal kæmpe" for at få lavet ting om - for visse ting kan du godt kæmpe for, og andre ting er du nødt til at acceptere... Og det kan være rigtig svært at vurdere..

Som udgangspunkt kommer du længst ved at stille åbne spørgsmål og forsøge at indgå i en dialog. Og jeg tænker, at det lyder som om, at du skal bede om en samtale, hvor I kan drøfte nogle af de ting, der bekymrer dig.

Det vil være rigtig godt og helt naturligt, hvis din dreng kan have et overgangsobjekt med hjemmefra. Det har rigtig mange børn brug for, og det hjælper dem med at koble de to verdener hjemmet og institutionen sammen. Det kan være en bamse, en bil, en sutteklud, et fotoalbum eller lignende. Og det vil være naturligt at tale med pædagogerne om, hvorvidt det vil være okay:)

Hvis det er en bil, som gør din dreng mest tryg, så synes jeg ikke, at det burde være et problem. Når du afleverer ham i favnen hos pædagogen, så kan han holde bilen imens, de kan kikke på den osv. og når du så er gået, og det er tid til at komme videre med ...

Annonce

... dagen, så kan han sammen med pædagogen sætte bilen ud på sin plads.. det kan der også være nogle rutiner i, og når den står på hans plads, så er det ikke det samme som at have "fredagslegetøj med". Jeg synes personligt godt at man kan skelne de ting fra hinanden. Børn er jo forskellige og nogle børn sover med biler, andre med putteklud og bamser - min yngste datter sov med bøger :)

Med hensyn til søvn og middagslur, så kan du sagtens tale med pædagogerne om, at lige nu hvor han er igang med at blive kørt ind og naturligt bliver ekstra træt, får en masse nye indtryk og stimuli i løbet af dagen, så vil du gerne have, at han får lov til at sove en længere middagslur - og spørge om de ikke vil undgå at vække ham allerede kl 13.30, måske vil han vågne af sig selv omkring kl 14, og så kan han stadig nå at få frugt om eftermiddagen og være aktiv sammen med de andre... Han må naturligvis gerne sove 2 timer til middag, hvis han kan det og viser behov for det - og du har helt ret, man skal som udgangspunkt ikke vække børn. Børn falder naturligt i søvn, når de er trætte og vågner udhvilede og friske, når de ikke har behov for mere søvn...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er mit indtryk, at mange pædagoger oplever forældre bede dem vække børnene - og det er ikke ret tit, at det modsatte er tilfældet, så måske er de slet ikke opmærksomme på, at du faktisk synes, de skal lade din dreng sove lidt længere midt på dagen...

Så bed om et møde - måske er det allerede planlagt, at I skal tale sammen om, hvordan det går - og tal så med dem om, hvad det er du oplever og tænker :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år