Svar: Uro og movicol

22. oktober 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du fortæller, at I er gået igang med movicol og at I samtidig har skiftet til NAN HA og jeg tænker, at den maveuro, som I oplever lige nu godt kan skyldes begge dele...

Det er normalt, at afføringen vil kunne blive mere grønlig, når man giver NAN HA. Det skyldes hydrolyseringen af proteinerne i modermælkserstatningen og det er helt naturligt.

Det er også normalt, at afføringen kan blive lidt tyndere og "glide lettere gennem barnet", når I giver NAN HA. Det skyldes igen hydrolyseringen af proteingerne, som kan gøre at barnet ikke får helt samme tendens til forstoppelse. Ofte vil I også opleve, at afføringen måske får en lidt mere syrlig lugt, hvilket også er normalt.

Movicol Junior er et afføringspræparat, der er godkendt til børn i alderen 2-11 år. Det skal opløses i vand og bør ikke opvarmes over stuetemperatur. Det virker ved at indeholde et aktivt stof, som binder sig til vandmolekyler og bevirker at tarmlumen udvides, samtidig med at den hårde afføring blødgøres. Det kan godt bruges til spæd og småbørn, men bør her lægeordineres.

Det lyder som om, at jeres dreng får lidt for meget lige nu - måske skyldes det, at han samtidig er gået over til at få NAN HA, så det ene med det andet, giver lidt for meget gang i maven:) Det lyder derfor som et forsøg værd, at I prøver at give ham halv dosis, for at se om det gør en forskel.

Det lyder også som om, at du skal prøve at tilbyde ham Movicolen om morgenen eller om formiddagen i stedet for om aftenen. Man kan godt forestille sig, at hans mave lidt nu arbejder på højtryk, og at han derfor sover ekstra uroligt - om dagen vil han naturligt bruge sig ...

Annonce

... selv lidt mere motorisk, ligge og sparke med benene, øve sig i at trille, dreje om sin egen akse osv. og hvis han tilbydes Movicol om dagen, vil han måske have lettere ved at kapere det - og I vil få roligere nætter. Det er bestemt et forsøg værd.

At han vågner og søger igen og igen om natten, kan godt lyde som uro i maven. Netop det at sutte vil berolige ham og samtidig sætte lidt gang i tarmbevægelserne, så luft og mælk hjælpes på vej igennem systemet. At han har ekstra behov for en sut, kan derfor godt hænge sammen med maveuroen... Det kan dog også tænkes, at han nu begynder at have behov for lidt mere mad. Han er fysisk større nu, og det at der er sat godt gang i maven kan godt gøre, at han føler mere sult. Derfor er det vigtigt, at du sikrer ham ekstra mælk - og helst om dagen og ikke om natten.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Mange børn vil i denne alder også have tendens til at slatspise lidt. Når du sidder med ham om dagen, vil han sutte lidt på flaske, slippe den, smile til dig, sutte igen, slippe og kikke efter far og på den måde spiser han meget uroligt og lader sig nogle gange nøjes med lidt for lidt - og så vil han naturligt efterspørge sit behov ekstra om natten. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan sikre ham lidt ekstra mælk i dagtimerne, så han fyldes godt op fra morgenstunden og hele dagen igennem. Hans alder og udvikling kan altså også spille ind lige nu (mere end movicolen:)).

Det kan også være, at I stille og roligt skal igang med lidt skemad, og det er derfor at han lige nu virker ekstra søgende om natten, - simpelthen fordi han har behov for lidt ekstra, lidt mere end blot mælk...

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.