Svar: Uro og movicol
22. oktober 2015
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du fortæller, at I er gået igang med movicol og at I samtidig har skiftet til NAN HA og jeg tænker, at den maveuro, som I oplever lige nu godt kan skyldes begge dele...
Det er normalt, at afføringen vil kunne blive mere grønlig, når man giver NAN HA. Det skyldes hydrolyseringen af proteinerne i modermælkserstatningen og det er helt naturligt.
Det er også normalt, at afføringen kan blive lidt tyndere og "glide lettere gennem barnet", når I giver NAN HA. Det skyldes igen hydrolyseringen af proteingerne, som kan gøre at barnet ikke får helt samme tendens til forstoppelse. Ofte vil I også opleve, at afføringen måske får en lidt mere syrlig lugt, hvilket også er normalt.
Movicol Junior er et afføringspræparat, der er godkendt til børn i alderen 2-11 år. Det skal opløses i vand og bør ikke opvarmes over stuetemperatur. Det virker ved at indeholde et aktivt stof, som binder sig til vandmolekyler og bevirker at tarmlumen udvides, samtidig med at den hårde afføring blødgøres. Det kan godt bruges til spæd og småbørn, men bør her lægeordineres.
Det lyder som om, at jeres dreng får lidt for meget lige nu - måske skyldes det, at han samtidig er gået over til at få NAN HA, så det ene med det andet, giver lidt for meget gang i maven:) Det lyder derfor som et forsøg værd, at I prøver at give ham halv dosis, for at se om det gør en forskel.
Det lyder også som om, at du skal prøve at tilbyde ham Movicolen om morgenen eller om formiddagen i stedet for om aftenen. Man kan godt forestille sig, at hans mave lidt nu arbejder på højtryk, og at han derfor sover ekstra uroligt - om dagen vil han naturligt bruge sig selv lidt mere motorisk, ligge og sparke med benene, øve sig i at trille, dreje om sin egen akse osv. og hvis han tilbydes Movicol om dagen, vil han måske have lettere ved at kapere det - og I vil få roligere nætter. Det er bestemt et forsøg værd.
At han vågner og søger igen og igen om natten, kan godt lyde som uro i maven. Netop det at sutte vil berolige ham og samtidig sætte lidt gang i tarmbevægelserne, så luft og mælk hjælpes på vej igennem systemet. At han har ekstra behov for en sut, kan derfor godt hænge sammen med maveuroen... Det kan dog også tænkes, at han nu begynder at have behov for lidt mere mad. Han er fysisk større nu, og det at der er sat godt gang i maven kan godt gøre, at han føler mere sult. Derfor er det vigtigt, at du sikrer ham ekstra mælk - og helst om dagen og ikke om natten.
Mange børn vil i denne alder også have tendens til at slatspise lidt. Når du sidder med ham om dagen, vil han sutte lidt på flaske, slippe den, smile til dig, sutte igen, slippe og kikke efter far og på den måde spiser han meget uroligt og lader sig nogle gange nøjes med lidt for lidt - og så vil han naturligt efterspørge sit behov ekstra om natten. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan sikre ham lidt ekstra mælk i dagtimerne, så han fyldes godt op fra morgenstunden og hele dagen igennem. Hans alder og udvikling kan altså også spille ind lige nu (mere end movicolen:)).
Det kan også være, at I stille og roligt skal igang med lidt skemad, og det er derfor at han lige nu virker ekstra søgende om natten, - simpelthen fordi han har behov for lidt ekstra, lidt mere end blot mælk...
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske