Svar: Når det er svært i vuggestuen

25. september 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære C.

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og dejligt at høre, at appetitten vendte hurtigt tilbage:) Og hvor dejligt at høre, at du venter dig igen - yeahh! en lille ny baby på vej, hvor skønt!

Efter 5 ugers skøn ferie med mor og far, så er det som at begynde helt forfra i vuggestuen, og når situationen der, så samtidig har ændret sig, så er det naturligvis ikke helt let.

Det lyder som om, at du afleverer ham på et godt tidspunkt. Der er ofte kun kommet få andre børn og det lyder rigtig fint. Så har pædagogen bedre mulighed for at tage imod ham og der er ikke så meget uro omkring jer, lydniveauet er ikke så højt osv. Hvis du oplever, at der er mange som afleverer børn på samme tid som dig og pædagogerne har travlt, så prøv at tale med dem om, hvorvidt du kan aflevere på et mere hensigtsmæssigt tidspunkt.

Det er også rigtig fint, at du fornemmer at han lige nu har brug for at være i institutionen samme med dig, se at du er tryg og glad for stedet, taler med pædagogen, de andre børn og voksne. Han vil naturligt spejle sig i dig og i din reaktion, så når han mærker, at du er glad for det, så vil han også blive mere glad for det.

Du skal dog hele tiden prøve at vurdere, om han er tryg ved at du er der, eller om det kammer over til at han faktisk kan blive utryg. Nogle gange kan det, at du sidder der gøre, at han fornemmer, at du har svært ved at gå - og hvis han tror, du har svært ved at gå fra ham, så vil det naturligt kunne skabe en følelse i ham og en usikkerhed "her er ikke rart at være, for mor vil ikke gå" - hvorfor han kan blive ekstra ked af det og klyngende, når du så forsøger at gå fra ham. Derfor er det ofte en god idé ikke at gøre afleveringen alt for lang. Du skal gøre ham tryg, men må ikke "blive hængende" i institutionen på en måde, hvor det kan tolkes som om, at du ikke er helt glad for at han skal være der....

Det er så dejligt og også meget meget vigtigt, at I kysser, krammer, kærtegner og har masser af fysisk nærvær hjemme. Det skal I bestemt ikke lave om! Faktisk kan man sige, at det er rigtig godt, at han hjemme får masser af fysisk kontakt, fordi det ...

Annonce

... giver ham et mor-far-depot, så han har noget at tære af, når han om dagen skal undvære jer:)

Det skal dog også være sådan, at der i vuggestuen er mulighed for, plads til og lyst til, at han kan sidde på skødet, lige kan få et lille kram, blive kærtegnet, trøstet, betrygget og beroliget. Små børn har rigtig meget brug for fysisk kontakt og det skal de have! Det skal der simpelhen være tid til. Det tager ikke ret lang tid, at give hvert enkelt barn en lille smule nærvær og lade barnet føle sig set!

At han "skal lære, at han ikke altid kan få det ligesom han vil have det, at han skal lære at dele opmærksomheden og vente på sin tur…" - sikke noget vrøvl! Han er 15 måneder gammel - og selvfølgelig skal han lære det, men jo slet ikke nu. Han skal også lære at cykle på to hjul - men det er jo heller ikke nu. Det er simpelthen en gammeldags kommentar! Lige nu skal han lære at være uden sin mor og far i løbet af dagen. Han skal lære, at han godt kan lade sig trøste af en af pædagogerne, når han savner jer og når noget er svært - og det tager tid at lære. Han skal have tid til at knytte sig til en pædagog og få en fornemmelse af, at hun vil være der og hjælpe ham, når han har brug for det. Han skal lære, at det faktisk kan være okay og dejligt at være i vuggestue, at de andre børn er sjove at være sammen med, at det er spændende og lærerigt og sjovt at lege.... Og han lærer det hen af vejen og skal have tid - vises forståelse, nærhed og omsorg.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder fint, at I lige nu giver ham en længere middagslur hjemme. Dette trives han rigtig godt med. Nu hvor han skal køres ind i vuggestuen igen, så lyder det som om, at han her har brug for to lure i en periode - og det skal de naturligvis give ham. Det er fint, hvis han blot sover 45 minutter om formiddagen, men middagsluren må meget gerne vare længere tid... men mon ikke, at han begynder at sove en længere lur, når han har vænnet sig lidt til alt det nye... Jeg tænker, at tiden må arbejde lidt for jer her:) Kan han sove i egen barnevogn? Måske ville det hjælpe ham til at sove lidt længere...

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.