Svar: Alligevel ingen baby i maven
24. september 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev, og hvor er jeg ked af at høre, at I har måtte afbryde graviditeten... :( Det er naturligvis usigeligt hårdt, I havde jo glædet jer til en lille ny lillesøster eller lillebror...
Det er naturligvis begrænset, hvor meget jeres datter forstår, og hvor meget I kan forklare hende, med den alder hun har. Jeg tænker et eller andet sted, at I må prøve at sige, at "babyen er væk, babyen er der ikke mere" eller lignende, når og hvis hun nævner noget om babyen. Jeg tænker, at hun godt ved, hvad det betyder, hvis noget er væk, eller hvis noget slutter - lidt ligesom historien der slutter, og bogen klappes sammen, eller hvis tallerkenen er tom, og der ikke er mere mad. Det er på det niveau, at hun kan følge med.
Hun kan naturligvis mærke, at I er ked af det og påvirkede af situationen. Hun kan også fornemme, at jeres familie, venner osv. taler med jer om noget, som er svært, og som påvirker jer - men hun kan ikke forstå, hvad det er. Det er vigtigt, at I forsøger at skabe en hverdag så naturligt for hende som muligt, og hvis I har talt om det i vuggestuen, så er I nødt til at informere pædagogerne omkring det, så de kan tale med jeres datter om det, hvis hun selv bringer babyen op, som et emne.
Prøv at være omkring hende, som I plejer at være. Lege med hende, være der for hende, give hende masser af knus og kram, glæde jer over at I har hende - præcist som I altid har gjort:)
Hun er så lille, at hun ikke forstår betydning af "mor har en baby i maven", og hun forstår heller ikke, hvorfor I kan blive kede af at høre denne sætning. Hun siger det naturligvis ikke for at gøre jer kede af det, men fordi hun indtil nu jo har oplevet, at det var ord, som gjorde jer glade. Derfor er det vigtigt, at I tager det stille og roligt, når og hvis hun nævner det igen.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og ønsker jer alt det bedste fremover - stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske