Svar: Alligevel ingen baby i maven

24. september 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære forældre

Tak for jeres brev, og hvor er jeg ked af at høre, at I har måtte afbryde graviditeten... :( Det er naturligvis usigeligt hårdt, I havde jo glædet jer til en lille ny lillesøster eller lillebror...

Det er naturligvis begrænset, hvor meget jeres datter forstår, og hvor meget I kan forklare hende, med den alder hun har. Jeg tænker et eller andet sted, at I må prøve at sige, at "babyen er væk, babyen er der ikke mere" eller lignende, når og hvis hun nævner noget om babyen. Jeg tænker, at hun godt ved, hvad det betyder, hvis noget er væk, eller hvis noget slutter - lidt ligesom historien der slutter, og bogen klappes sammen, eller hvis tallerkenen er tom, og der ikke er mere mad. Det er på det niveau, at hun kan følge med.

Hun kan naturligvis mærke, at I er ked af det og påvirkede af situationen. Hun kan også fornemme, at jeres familie, venner osv. taler med jer om noget, som er svært, og som påvirker jer - men hun kan ikke ...

Annonce

... forstå, hvad det er. Det er vigtigt, at I forsøger at skabe en hverdag så naturligt for hende som muligt, og hvis I har talt om det i vuggestuen, så er I nødt til at informere pædagogerne omkring det, så de kan tale med jeres datter om det, hvis hun selv bringer babyen op, som et emne.

Prøv at være omkring hende, som I plejer at være. Lege med hende, være der for hende, give hende masser af knus og kram, glæde jer over at I har hende - præcist som I altid har gjort:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hun er så lille, at hun ikke forstår betydning af "mor har en baby i maven", og hun forstår heller ikke, hvorfor I kan blive kede af at høre denne sætning. Hun siger det naturligvis ikke for at gøre jer kede af det, men fordi hun indtil nu jo har oplevet, at det var ord, som gjorde jer glade. Derfor er det vigtigt, at I tager det stille og roligt, når og hvis hun nævner det igen.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og ønsker jer alt det bedste fremover - stort knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.