Svar: Aflevering og forståelse i vuggestuen

20. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære M

Tak for dit brev - og sikke en fortælling!

Først - selvfølgelig kan du blive hos din datter i 5 minutter og hjælpe hende med at komme ind af døren. Hun har brug for lige at have dig hos dig, se sig omkring, mærke at du er rolig og tryg ved det hele - og så bliver hun stille og roligt klar til dagen, klar til at sige farvel og så kan du gå. Det er så fint, det er på ingen måde problematisk og hvorfor skal det pludselig være et problem…

Jeg er helt med på, at hun 2 år gammel ikke skal gøres til en baby - men det er faktisk ikke det du gør. Det du gør er at hjælpe hende til at håndtere det store skift, som er mellem hjem og institution. Du hjælper hende med at få de to meget forskellige verdener til at hænge sammen. Og du er netop vigtig - du er bindeleddet mellem hjemmet og institutionen. Måden du kommer ind på, taler med pædagogerne på, ser din datter, lader hende spejle sig i dig - det er så vigtigt. Og på samme måde er pædagogernes måde at tage imod hende på vigtig. Det betyder ikke, at de med det samme skal tage hende ud af din favn - men de skal se hende - altså direkte kikke på hende. De skal sige hej til hende "Hej X, kommer du der, hvor dejligt". De skal småsnakke lidt med dig, så hun hører, at I voksne har det godt sammen, interesserer jeg for hinanden osv. og så hun derved bliver tryg ved at du går og de tager over.

Det der sker lige nu, er det fuldstændig modsatte. Hun får ikke lov til at komme ind og spejle sig i dig på en rolig måde, hun bliver ikke "set" altså egentlig set. Det lyder som om, at de har "læst" eller "besluttet" at børn skal afleveres på denne måde - uden hensyn tagen til den forskellighed, som børn naturligt har. Du bliver ked af det og frustreret - hvilket din datter naturligt mærker med det samme. Der bliver rullet øjne af dig, og du bliver opfattet som en forælder, der ikke vil samarbejde - altså alt sammen stik imod det der egentlig bør ske - og dermed alt sammen noget der modarbejder det I egentlig alle ønsker: at hun skal blive afleveret stille ...

Annonce

... og roligt og på en god måde… Hvilket hun i følge dig faktisk allerede blev - så hvorfor skulle det pludselig laves om. Det er jo ikke sådan at bare fordi hun nu har ramt 24 måneder, så skal hun partout kunne gå ind med mor i hånden i stedet for i favnen. Sådan fungerer det jo ikke, det må komme stille og roligt.

Du skal naturligvis lytte til, hvis de siger, at de synes, du skal stille lidt flere krav til hende, hvis de synes du pylrer for meget om hende, behandler hende som om at hun er meget yngre end hun er. Det kan godt være, at du "servicerer" for meget i deres øjne og måske har de ret, hvis du tænker over det - måske er der nogle ting, hvor du godt kan støtte hende i at prøve selv osv. Men det kan jo være så mange ting - du har tidligere nævnt, at hun måske bliver klar til at slippe bleen inden for de næste måneder, det kan være, at det er det. Det kan også være at tage sko på selv eller andre ting, som hun naturligt kan lære. Men det behøver bestemt ikke være at klare skiftet fra hjem og institution på egen hånd og uden sin mor i 5 minutter.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis det var dette de ville, så kunne de jo også have kaldt til et møde omkring det og sammen med dig lavet en aftale. "Vi kunne rigtig godt tænke os, at afleveringen om morgenen foregår anderledes" - det havde været et godt udgangspunkt. Men at gøre det, som det sker nu, det er naturligvis ikke okay.

Jeg kan godt forstå, at du får ondt i maven af det møde, men spørgsmålet er, om ikke du er nødt til at tage til mødet, fordi I jo er nødt til at tale om tingene og nødt til at få jeres samarbejde til at fungere. Og så skal din mand måske tage med, selvom han ikke plejer at aflevere. I er trods alt to forældre, og han kender også jeres datter og ved hvad hun har behov for - og så er det rart ikke at sidde alene, ligesom det er godt efterfølgende at have en at drøfte situationen med.

Jeg vil anbefale dig at læse lidt i bogen "Børn og institutioner" af Erik Sigsgaard. Her kan du blandt andet læse lidt om vigtigheden i, at de to verdener knyttes sammen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder