Svar: Flytning af 4 årig til ny børnehave
11. februar 2015
Alder:
4 år
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det har taget rigtig lang tid at finde et andet sted, hvor jeres børn kan være og du fortæller, at jeres dreng i de måneder, der er gået, stille og roligt er begyndt at acceptere stedet, hvor han er. Jeg skriver netop "acceptere", for det lyder ikke som om at han stortrives, hvor han er… Du fortæller også at han søger tryghed og lige nu er den gamle børnehave tryg. Selvom han ikke er særligt glad for den, så ved han hvad der skal ske, kender rutinerne, børnene, de voksne - ved hvem han skal trække sig fra, hvem der vil lytte til ham, trøste, hvem man kan lege med osv. Og tanken om at skulle starte et nyt sted skræmmer ham. Det forstår jeg godt!
Du fortæller dog at I har besluttet at han skal flytte, lillesøster skal være samme sted og I har netop gjort alt for at finde et sted, som I synes virker langt bedre - så starte der skal han. Det der er vigtigt er, at du viser ham forståelse, lytter til hans bekymring, sætter ord på, forklarer igen og igen, at du vil støtte ham, hjælpe ham og være der for ham.
Du kan f.eks. sige at du godt fortstår, at det er svært at skulle flytte, og at du godt kan forstå, hvis han bliver utryg. For det er naturligt rigtig svært, når man er helt ny og ikke kender nogle af de andre børn og voksne. Det kender du også fra dig selv, og du ved godt, hvordan det er at kunne få helt ondt i maven, når man skal noget nyt. Så du forsøger at vise ham at du forstår ham og forklarer ham, at du kender det, du ved godt, hvordan han har det. Du skal også betrygge ham, ved f.eks. at forklare ham, at I har valgt at flytte ham, fordi han er en rigtig sød, god og dejlig dreng, og der er ikke noget, der betyder mere, end at han har det godt. Der findes mange forskellige børnehaver, og nu har I valgt en, som I føler vil være rigtig god for ham. Han skal være et godt sted, og I er sikre på at det her bliver godt - og at I naturligvis vil være der, hjælpe ham, støtte ham alt det I kan, så han er okay og har det godt.
Da lillesøster skal køres ind en uge før ham, kunne det være en rigtig god idé at udnyttet dette til at storebror bliver introduceret lidt for børnehaven. Jeg synes du skal lade ham komme med og I kan kikke på stuerne, være lidt på legepladsen osv. hvad mulighed I nu har, så han snakker lidt med de voksne, høre dig og de voksne tale sammen, ser lillesøster sammen med de andre osv. Både hun og han vil have glæde af dette og på den måde kan I i løbet af den uge, få skabt lidt positive oplevelser i forhold til at skulle starte.
Det vil derudover være rigtig godt, hvis I siger pænt farvel det nye sted. Han kan evt. have lidt frugt, slik eller lignende med, som han kan dele ud. Det er vigtigt at få afsluttet det, der har været, på en god måde.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med dem begge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske