Svar: Flytning = flytte skole?

7. maj 2014

Kategori:
Alder:
6 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, du er i tvivl, og jeg kan sagtens forstå dine tanker omkring, at du ved, hvad han har, men ikke hvad han får…

Jeres dreng er 6 år gammel og er derfor så ny i skolesystemet, at han sandsynligvis sagtens kan skifte til en ny skole, blive glad for dette, få nye kammerater, lære det han skal lære osv. MEN - netop i forhold til skole, så kører det meget forskelligt og rigtig mange faktorer spiller ind på, om man får en god skolegang.

Det er rigtig mange år - 10 år, hvor han skal trives, have gode venner, være glad for at være der, nyde sin hverdag, have lyst til at lære, lave lektier osv. Og det hele hænger sammen. Og du skriver, at I har fundet en fantastisk skole, jeres dreng stortrives der, han er tryg og glad. Og I oplever et helt fantastisk samarbejde mellem skole og SFO og et system som tiltaler jer rigtig meget, og som I nok ikke skal forvente er at finde andre steder… og det synes jeg er guld værd.

Du skriver at I sagtens kan køre ham de 9 km til skole, som det vil betyde, hvis I flytter og jeg synes faktisk, at det vil være værd at prioritere. Han har fået en rigtig god start og ja - I ved, ...

Annonce

... hvad I har. Og så kan I jo se, hvad der sker i årene frem. Det kan sagtens være at han i løbet af sin skoletid får lyst til eller behov for at flytte til en anden skole og hvis det sker, så kan I jo flytte ham til en skole, der geografisk ligger tættere på hvor I bor.

At han går i skole længere væk betyder ikke at han ikke kan få venskaber tæt på hvor I bor. Han kan jo gå til fodbold, badminton, gymnastik i den lokale idrætsforening. Han kan gå til spejder, musik eller hvad han nu har lyst til og kan på den måde få venner og relationer til børn, der bor i nærområdet. Og faktisk kan det være enormt berigende at have venner uden for skoleregi. Venner som du deler ting med i fritiden, men som ikke også er klassekammerater. Og måske er der naboer, børn på vejen, som han sagtens kan lege med i fritiden, selvom de ikke går i skole sammen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er naturligvis nogle fordele ved at bo 1 km fra skolen - at han f.eks. meget hurtigt selv vil kunne lære at cykle til skole, fremfor at skulle køres af jer. Men det vigtigste må være at han trives i skolen. At han har lyst til at gå i skole, at han er rigtigt glad for det.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet