Svar: Flytning = flytte skole?
7. maj 2014
Alder:
6 år, 8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, du er i tvivl, og jeg kan sagtens forstå dine tanker omkring, at du ved, hvad han har, men ikke hvad han får…
Jeres dreng er 6 år gammel og er derfor så ny i skolesystemet, at han sandsynligvis sagtens kan skifte til en ny skole, blive glad for dette, få nye kammerater, lære det han skal lære osv. MEN - netop i forhold til skole, så kører det meget forskelligt og rigtig mange faktorer spiller ind på, om man får en god skolegang.
Det er rigtig mange år - 10 år, hvor han skal trives, have gode venner, være glad for at være der, nyde sin hverdag, have lyst til at lære, lave lektier osv. Og det hele hænger sammen. Og du skriver, at I har fundet en fantastisk skole, jeres dreng stortrives der, han er tryg og glad. Og I oplever et helt fantastisk samarbejde mellem skole og SFO og et system som tiltaler jer rigtig meget, og som I nok ikke skal forvente er at finde andre steder… og det synes jeg er guld værd.
Du skriver at I sagtens kan køre ham de 9 km til skole, som det vil betyde, hvis I flytter og jeg synes faktisk, at det vil være værd at prioritere. Han har fået en rigtig god start og ja - I ved, hvad I har. Og så kan I jo se, hvad der sker i årene frem. Det kan sagtens være at han i løbet af sin skoletid får lyst til eller behov for at flytte til en anden skole og hvis det sker, så kan I jo flytte ham til en skole, der geografisk ligger tættere på hvor I bor.
At han går i skole længere væk betyder ikke at han ikke kan få venskaber tæt på hvor I bor. Han kan jo gå til fodbold, badminton, gymnastik i den lokale idrætsforening. Han kan gå til spejder, musik eller hvad han nu har lyst til og kan på den måde få venner og relationer til børn, der bor i nærområdet. Og faktisk kan det være enormt berigende at have venner uden for skoleregi. Venner som du deler ting med i fritiden, men som ikke også er klassekammerater. Og måske er der naboer, børn på vejen, som han sagtens kan lege med i fritiden, selvom de ikke går i skole sammen.
Der er naturligvis nogle fordele ved at bo 1 km fra skolen - at han f.eks. meget hurtigt selv vil kunne lære at cykle til skole, fremfor at skulle køres af jer. Men det vigtigste må være at han trives i skolen. At han har lyst til at gå i skole, at han er rigtigt glad for det.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske