Svar: Sut - 2 mdr.
9. januar 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev :)
Der er rigtig mange børn, som ikke bruger sut og en sut er ikke noget barnet skal have - det er en mulighed, som nogen har glæde af, men som andre klarer sig uden og måske er din datter til den ægte vare og vil ikke have en sut i munden... Og så må det være sådan :)
Det lyder som om at du allerde har forsøgt en del - både at give sutten på forskellige tidspunkter, forsøge med mange forskellige modeller osv. og det lyder alt sammen som måden at gøre det på. Og det virker ikke... du kan naturligvis stadig blive ved med at prøve, for at se om hun pludselig tager den til sig. Hun bliver jo også fysisk større og vil måske føle sig mere parat til sut i munden senere.
Gennem årene har enkelte forældre fortalt mig, at de har fået hjælp af en kranio-sakral-terapeut, som har kunne massere/trykke på barnets gane og at deres barn så efterfølgende har taget imod sut - Jeg har ikke set, hvad dette går ud på i praksis og ved derfor ikke helt, hvordan det foregår...
Man kan også prøve med en WubbaNub sut, den skulle have den fordel, at man kan stikke en finger ind bag sutten, så barnet til at state med sutter på forældrens finger og man sikrer derved at sutterefleksen stimuleres, samtidig kan man holde barnet på kinderne og på den måde også stimulere til yderligere sutning og stille og roligt kan man så tage fingeren ud af sutten og barnet sutter selv... - og man kan sætte bamsen på sutten:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske