Svar: Kort om mad, bad og uld

17. december 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maria

Tak for dit brev og præcise spørgsmål - jeg vil prøve at svare ligeså præcist tilbage:)

Bertram må gerne komme i bad hver aften. Det er ikke noget han skal, men han må godt og det lyder som om at det er en rigtig dejlig rutine for både jer og ham. Det at komme i bad, fjerner jo både ost og pesto fra håret, men det giver også en rigtig god kontakt mellem forældre og barn og det er vigtigt. Samtidig er det med til at give en fysisk ro og forberedelse til nattesøvnen. Så ja - der er mange gode grunde til at bibeholde aftenbadet hos jer :)

Med hensyn til uld, så er det rigtig godt til at temperere børn, så de hverken bliver for varme eller for kolde. Og hvis Bertram har tendens til at sparke dynen af, så han sover uden noget over sig om natten, så er det en rigtig god idé at give ham uld på. Det kan være uldundertøj eller en natdragt i uld.

Han må godt, nu hvor han er blevet et år, sove med en juniordyne, så det kan du også forsøge dig med. Måske vil den svøbe sig bedre om ham og lære ham at putte sig og dermed måske ...

Annonce

... beholde dynen på.

Og ja - ellers må han gerne sove i den vamsende uld-sovedragt. Den er blød og lækker og vil holde ham fint varm, hvis han sparker dynen af:) Som undertøj kan han bruge bomuld, uld-bomuld, uld eller måske uld-silke. Du kan bruge det, som du føler virker bedst:)

Med hensyn til mælk, så anbefales det at give letmælk og produkter af letmælkstypen fra ca 1 års alderen. De fedtfattige mælkeprodukter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk anbefales først fra 3 års alderen. Når barnet bliver 1 år, har det ikke længere brug for, at fedt udgør så stor en del af maden. Desuden spiller mælk ikke mere helt så stor en rolle i barnets mad, fordi det får energi fra flere andre madvarer end mælk.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du må dog godt bibeholde sødmælk lidt endnu, hvis du helst vil give ham dette som drikkemælk, men du kan evt. variere med letmælk og letmælksprodukter - også efter hvad I selv drikker af mælk og spiser af surmælksprodukter.

Håber du kan bruge dette lidt videre og fortsat held og lykke:)

Og rigtig glædelig jul til hele jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg