Svar: Kort om mad, bad og uld
17. december 2013
Alder:
13 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og præcise spørgsmål - jeg vil prøve at svare ligeså præcist tilbage:)
Bertram må gerne komme i bad hver aften. Det er ikke noget han skal, men han må godt og det lyder som om at det er en rigtig dejlig rutine for både jer og ham. Det at komme i bad, fjerner jo både ost og pesto fra håret, men det giver også en rigtig god kontakt mellem forældre og barn og det er vigtigt. Samtidig er det med til at give en fysisk ro og forberedelse til nattesøvnen. Så ja - der er mange gode grunde til at bibeholde aftenbadet hos jer :)
Med hensyn til uld, så er det rigtig godt til at temperere børn, så de hverken bliver for varme eller for kolde. Og hvis Bertram har tendens til at sparke dynen af, så han sover uden noget over sig om natten, så er det en rigtig god idé at give ham uld på. Det kan være uldundertøj eller en natdragt i uld.
Han må godt, nu hvor han er blevet et år, sove med en juniordyne, så det kan du også forsøge dig med. Måske vil den svøbe sig bedre om ham og lære ham at putte sig og dermed måske beholde dynen på.
Og ja - ellers må han gerne sove i den vamsende uld-sovedragt. Den er blød og lækker og vil holde ham fint varm, hvis han sparker dynen af:) Som undertøj kan han bruge bomuld, uld-bomuld, uld eller måske uld-silke. Du kan bruge det, som du føler virker bedst:)
Med hensyn til mælk, så anbefales det at give letmælk og produkter af letmælkstypen fra ca 1 års alderen. De fedtfattige mælkeprodukter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk anbefales først fra 3 års alderen. Når barnet bliver 1 år, har det ikke længere brug for, at fedt udgør så stor en del af maden. Desuden spiller mælk ikke mere helt så stor en rolle i barnets mad, fordi det får energi fra flere andre madvarer end mælk.
Du må dog godt bibeholde sødmælk lidt endnu, hvis du helst vil give ham dette som drikkemælk, men du kan evt. variere med letmælk og letmælksprodukter - også efter hvad I selv drikker af mælk og spiser af surmælksprodukter.
Håber du kan bruge dette lidt videre og fortsat held og lykke:)
Og rigtig glædelig jul til hele jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske