Kort om mad, bad og uld

17. december 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Kort om mad, bad og uld

Hej Helen.

Her kommer 3 korte spørgsmål om 3 forskellige ting:

1. Må Bertram på 13 måneder komme i bad hver aften?

Jeg læste i Tumlingekalenderen, at det ikke var godt for deres hud, og at 2-3 gange om ugen var nok.
Men, Bertram elsker sit aftenbad. Vi bruger ikke sæbe i vandet og bruger selvfølgelig kun svanemærkede produkter beregnet til børn. Han får vasket hår ca. hver 2-3 dag, da der tit havner smørreost og pesto i lokkerne :-)
Hver aften får han efter badet lidt babymassage på ben og arme. Hertil bruger jeg babyolie. Jeg synes ikke, at han lider af tør hud.

2. Bertram er en lang og slank dreng. 10 kg. 80 lang.

Her i vintermånederne, bruger vi altid uld-bodyer til ham inderst. Eller bomuldsbodyer inderst og uldtrøje yderst. Han er ikke nogen speciel varm dreng.
Om natten sparker han sin dyne af. Pt. sover han med uld heldragt inderst og bomuldsnatdragt med fødder yderst. Det er ikke for meget, når ...

Annonce

... han ligger en hel nat uden dyne. Een natdragt er ikke nok.

Jeg har nu købt en vamset sovedragt (uden hætte selvfølgelig) i 100% merinould. Jeg tænker, om det er en mulighed at lade ham sove i denne med en bomulds-body inderst, når det begynder at blive koldere i vejret.

Sidste vinter sov han i en sovepose, fordi han trak dynen over
hovedet. Den sovepose kan han stadig passe, men jeg er ikke glad for at han skal sove i den, da det begrænser hans bevægelsesfrihed om natten. Sidste vinter kunne han ikke selv vende og dreje sig, så der var soveposen et fint valg.

3. Mælk:
Fordi Bertram er lang og slank er vi fortsat med at give ham økologisk sødmælk, selv jeg kan læse mig til, at let - og skummemælk foretrækkes efter 1-års alderen. Gælder det også for børn, som ikke har det største spæklag i verden? :-)

Rigtig glædelig jul og godt nytår - og endnu engang tak for en fantastisk rådgivning.

Med venlig hilsen,
Maria.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor