Brev:
Kort om mad, bad og uld
17. december 2013
Alder:
13 mdr.
Kort om mad, bad og uld
Hej Helen.
Her kommer 3 korte spørgsmål om 3 forskellige ting:
1. Må Bertram på 13 måneder komme i bad hver aften?
Jeg læste i Tumlingekalenderen, at det ikke var godt for deres hud, og at 2-3 gange om ugen var nok.
Men, Bertram elsker sit aftenbad. Vi bruger ikke sæbe i vandet og bruger selvfølgelig kun svanemærkede produkter beregnet til børn. Han får vasket hår ca. hver 2-3 dag, da der tit havner smørreost og pesto i lokkerne :-)
Hver aften får han efter badet lidt babymassage på ben og arme. Hertil bruger jeg babyolie. Jeg synes ikke, at han lider af tør hud.
2. Bertram er en lang og slank dreng. 10 kg. 80 lang.
Her i vintermånederne, bruger vi altid uld-bodyer til ham inderst. Eller bomuldsbodyer inderst og uldtrøje yderst. Han er ikke nogen speciel varm dreng.
Om natten sparker han sin dyne af. Pt. sover han med uld heldragt inderst og bomuldsnatdragt med fødder yderst. Det er ikke for meget, når han ligger en hel nat uden dyne. Een natdragt er ikke nok.
Jeg har nu købt en vamset sovedragt (uden hætte selvfølgelig) i 100% merinould. Jeg tænker, om det er en mulighed at lade ham sove i denne med en bomulds-body inderst, når det begynder at blive koldere i vejret.
Sidste vinter sov han i en sovepose, fordi han trak dynen over
hovedet. Den sovepose kan han stadig passe, men jeg er ikke glad for at han skal sove i den, da det begrænser hans bevægelsesfrihed om natten. Sidste vinter kunne han ikke selv vende og dreje sig, så der var soveposen et fint valg.
3. Mælk:
Fordi Bertram er lang og slank er vi fortsat med at give ham økologisk sødmælk, selv jeg kan læse mig til, at let - og skummemælk foretrækkes efter 1-års alderen. Gælder det også for børn, som ikke har det største spæklag i verden? :-)
Rigtig glædelig jul og godt nytår - og endnu engang tak for en fantastisk rådgivning.
Med venlig hilsen,
Maria.