Svar: Nul overskud

21. oktober 2012

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit åbne og ærlige brev, tak for alle dine tanker :)

Der er nogle ord og sætninger, som springer mig i øjnene, når jeg læser dit brev:
"vil gerne have mere overskud til mine børn", "vil gerne være mere glad og positiv", "det gør ondt i mig", "mangler energi", "sur og negativ", "skælder ud", "dårlig samvittighed", "oplever det hårdt", "sammenligner mig med andre" ... mv.

Og alt i alt, så skriver du faktisk, at du ønsker at være på en anden måde end du er, for du oplever at de reaktioner du har er uhensigtsmæssige. Det lyder som om at du har nogle forventinger til dig selv, som du synes det er rigtig svært at leve op til og for mig lyder det som om at du skal arbejde lidt med dette - evt. søge hjælp hos en psykolog eller en coach.

Hvis der ligger nogle ting i baggrunden, ting i din historie, din barndom, dit ægteskab med din mand osv. som skal drøftes og hvor du har brug for samtale terapi, så kan en psykolog være godt. Hvis du ikke har brug for terapi, men måske i stedet mere har brug for hjælp til at komme videre, hjælp til at skille tingene fra hinanden og finde ud af hvad du skal arbejde med lige nu og her, så er en coach måske noget for dig.

Det er vigtigt at du får hjælp til at finde ud af, hvad det er du vil og hvad du har brug for. Det er vigtigt at du finder ud af at udnytte de muligheder du har, for at opnå de mål, du gerne vil og det som er vigtigt for dig - og hvis det er at være en bedre mor, så er det vigtigt at du får hjælp til at finde ud af, hvad der præcist ligger i dette. Hvad betyder det for dig, at være en god mor og hvordan kan du så komme dertil.

Det lyder for mig som om at du har brug for at få hjælp til at prioritere, hvad der er vigtigt for dig i dit liv. At finde ud af hvad der er de virkelige værdier for dig og hvordan du kan ...

Annonce

... arbejde for at opfylde dine værdier, dine drømme, dine ønsker.

Det lyder også som om at du har brug for hjælp til at tro på dig selv, at du har brug for at få styrket dit selvværd, din følelse af at være god nok ... For du tvivler rigtig meget på dig selv og det du gør - og hvorfor det er sådan ved jeg ikke - måske er det her psykologen skal på banen ... Det lyder for mig som om at du har mange krav til dig selv og måske også til dine børn - det kan være krav om at du skal reagere og være på en bestemt måde, eller at dine børn skal reagere eller være på en bestemt måde, før du føler dig god nok som mor. Og det er vigtigt at du bliver bevidst om, hvornår du egentlig føler dig anerkendt og elsket ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis vi har for mange regler eller krav om ydre ting, der skal ske, for at vi kan føle os gode nok som f.eks. mor, så er der stor risiko for at vi bliver skuffede og utilfredse med os selv. For det kan være svært at leve op til de krav du stiller til dig selv, men det er også næsten umuligt for dine børn - som jo naturligt ikke ved, hvad du forventer og som er for små til at kunne forholde sig til det. Nogle gange kan man godt gå og have en forestilling om hvordan det hele skal være, for at være rigtigt, være perfekt - og når vi selv, ex-manden eller børnene så ikke lever op til dette, så kommer skuffelsen og ofte følelsen af at være mindre værd, ikke være god nok. Og det skal der arbejdes med, det skal du tale med nogen om ...

Jo mere du får hjælp til at finde dig selv og finde ud af hvad du kan, står for og vil, jo mere styrke vil du give dig selv og jo mere vil du også kunne klare hverdagen, finde overskuddet til dine børn - og jo mindre vil du lade dig gå på af kommentarer fra din ex-mand ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, stort knus til dig fra mig - og rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder