Svar: Puh den varme :-/ !
25. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Linda
Ja det er rigtig dejligt at sommeren er ved at komme til Danmark, men det giver naturligt lidt udfordringer i forhold til de mindste børn :)
Det lyder som om at din dreng har varmeknopper og du skal derfor prøve at give ham lidt mindre tøj på eller lette mere på dynen eller tæppet, når han sover. Som udgangspunkt er det bedre at give ham tøj på og så mindre dyne. Det er altså bedre at han har tøj på og at han ligger med et tæppe, et dynebetræk eller lignende, end at du lægger ham næsten nøgen under en tyk dyne.
Om dagen kan du vælge lidt lettere bomuldsstoffer, der er tyndere, men som stadig har lange ærmer og ben og giv ham også et par små strømper på. I stedet for at han har en kortærmet body som undertøj og en bluse ud over, så kan du vælge at give ham en langærmet body på og undvære blusen og så stadig et par bløde bukser eller en sparkedragt uden ærmer. De lange ærmer kan lune og skærme for solen og når han kun har et lag på, så vil det ofte ikke blive for varmt - helt højsommer, har vi jo ikke endnu .. :)
Om natten kan han måske klare sig med en langærmet bodystocking og et par natbukser eller måske en heldragt / natdragt i bomuld med en bodystodking inden under eller måske kun med ble under ... det afhænger helt af hvor varmt han sover.
Hvis du måler hans temperatur lige når du har taget ham ud af sengen og ud af dynen, så vil den naturligt godt kunne være 37,7 men hvis du måler hans temperatur når han har været vågen og leget og pludret måske 20 minutter, så bør den være faldet lidt. Hvis du generelt synes at hans temperatur ligger meget højt, så tal med lægen omkring det.
Han skal have fri adgang til brystet og det er rigtig fint at du kan fornemme at han spiser hyppigere, når det er varmt. Jo mere du ammer, jo mere mælk producerer du og når han dier kortvarigt, så får han den tørstslukkende vandholdige mælk. Ved siden af dette skal han også have lidt skemad og skal også have vand af kop.
Bleerne kan godt være tungere om morgenen end i løbet af dagen, men det er vigtigt at han stadig skal skiftes ca. 6 gange i døgnet og at urinen ikke er gul. Morgenbleen kan godt være mere koncenteret og lugte mere, men i løbet af dagen skal urinen være klar. Hvis han på nogen måde virker slap og sløv, hvis han ikke vil tage brystet og ikke rigtigt tager føde eller væske til sig, så skal du kontakte jeres læge.
Det er svært for mig at vurdere ud fra dit brev om han sover rigtig meget, fordi han er ved at blive syg - og er du i tvivl, så skal du også her tale med jeres læge.
Det er dog vigtigt at du forsøger at hjælpe ham med at have en nogenlunde fast rytme for dagen nu. Du giver et eksempel på en dag, hvor han indtil kl 16.45 kun sov en time og det er vigtigt at han får sine lure i løbet af dagen - også selvom det er varmt ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur, må her gerne sove en kort lur på måske kun 1 time
Frokost 11.30: Tilbydes grød med frugtmos som topping, variere mellem de forskellige typer af både grød og frugt. Prøv med både hjemmelavet og færdiglavet. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Må her meget gerne sove en lang middagslur, gerne på mindst et par timer, måske 2 ½ time eller mere ...
Eftermiddag 16: Tilbydes evt. lit frugtmos og vand af kop. Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort lur, måske kun på 20-30 minutter
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning
Hvis han har svært ved at overgive sig til søvnen om dagen fordi det er varmt, så prøv at lægge dig i dobbeltsengen med ham og am ham i søvn i den og lad ham sove der. Lad vinduet i soveværelset stå på klem og lad gardinerne være trukket for, så du både holder solen ude, men også tillader at der kommer frisk luft ind i rummet.
Når I bevæger jer rundt udenfor er det rigtig vigtigt at han så vidt muligt holdes i skyggen og kommer han i nærheden af solen skal han have solcreme på, også selvom han ikke er ældre end han er. Det er bedre at bruge solcreme end det er at risikere en forbrænding. Det er rigtig godt at du har købt en solcreme uden parabener, parfume eller andre skadelige stoffer :)
Om I skal anskaffe jer en blæser er et individuelt skøn. Det er rigtigt at jeres dreng ikke bør udsættes for træk og derfor bør en evt. blæser ikke stå, hvor han opholder sig ... lidt luftcirkulation er dog altid rart. Men måske kan det skabes ved at du sørger for at lufte ud og åbne vinduer, sørge for 5-10 minutters gennemtræk et par gange om dagen, netop så I får frisk luft.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske