Svar: Skifte til vuggestue eller blive i dagpleje?

10. april 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Heidi

Det er en rigtig svær situation ...

Helt overordnet, så er det bedst, hvis jeres datter får så få skift som muligt. Du skriver at vuggestuen går fra 8 måneder og til 2 år og at hun vil kunne fortsætte i børnehaven derefter. Det betyder altså at der er tale om en 2 års børnehave? Hvis det er rigtigt, så kan man godt, med den alder din datter har nu, tale for at hun blev hos sin dagplejer til hun fyldte 2 år og dermed startede direkte i børnehaven, hvor storesøster også går.

Modsat, hvis der er meget stor sikkerhed for at hun skal være i en anden dagpleje fordi den nuværende dagplejer er syg eller bliver afskediget eller holder op, så kan hun ligeså godt starte i vuggestuen 1/7. Selvom hun så skal flytte til børnehaven som 2 årig, så vil huset stadig være det samme og alt vil ikke være så nyt og skiftet mellem vuggestue og børnehave er ikke så stort, som skiftet mellem dagpleje og børnehave.

Det lyder som om at der er mange usikre faktorer og et eller andet sted tænker jeg at det naturligt også må spille ind, at det vil være ...

Annonce

... rigtig dejligt for jer at kunne have pigerne samme sted. Dagplejeordningen lyder til at være meget på gyngende grund hos jer lige nu - det er rigtig synd, fordi I har en datter der rent faktisk trives og er rigtig glad for sin dagplejer, hvilket er gengældt. Dagplejer vil rigtig gerne passe jeres datter, men har også sagt, at hun stopper derefter - og lige nu er hun sygemeldt. Øv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvad der vil være den rigtige beslutning skal måske tages ud fra, hvordan I fornemmer at jeres datter er og hvordan hun vil reagere. Hvis I skønner at hun har brug for sommeren i dagplejen, det mindre miljø, færre børn sammen osv. og vil profitere rigtig godt af lige at blive et halvt år ældre, så skal I vælge det. Men hvis I skønner at hun vil have godt af at starte op i vuggestue, prøve at være en af de ældste der, lære stedet og rutinerne at kende osv. og derefter vil være mere parat til børnehaven, så skal I vælge det. Det afhænger helt af, hvor hun er i sin udvikling og hvordan hun er i temperament ..

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor