Svar: Skifte til vuggestue eller blive i dagpleje?
10. april 2012
Alder:
19 mdr.
Kære Heidi
Det er en rigtig svær situation ...
Helt overordnet, så er det bedst, hvis jeres datter får så få skift som muligt. Du skriver at vuggestuen går fra 8 måneder og til 2 år og at hun vil kunne fortsætte i børnehaven derefter. Det betyder altså at der er tale om en 2 års børnehave? Hvis det er rigtigt, så kan man godt, med den alder din datter har nu, tale for at hun blev hos sin dagplejer til hun fyldte 2 år og dermed startede direkte i børnehaven, hvor storesøster også går.
Modsat, hvis der er meget stor sikkerhed for at hun skal være i en anden dagpleje fordi den nuværende dagplejer er syg eller bliver afskediget eller holder op, så kan hun ligeså godt starte i vuggestuen 1/7. Selvom hun så skal flytte til børnehaven som 2 årig, så vil huset stadig være det samme og alt vil ikke være så nyt og skiftet mellem vuggestue og børnehave er ikke så stort, som skiftet mellem dagpleje og børnehave.
Det lyder som om at der er mange usikre faktorer og et eller andet sted tænker jeg at det naturligt også må spille ind, at det vil være rigtig dejligt for jer at kunne have pigerne samme sted. Dagplejeordningen lyder til at være meget på gyngende grund hos jer lige nu - det er rigtig synd, fordi I har en datter der rent faktisk trives og er rigtig glad for sin dagplejer, hvilket er gengældt. Dagplejer vil rigtig gerne passe jeres datter, men har også sagt, at hun stopper derefter - og lige nu er hun sygemeldt. Øv.
Hvad der vil være den rigtige beslutning skal måske tages ud fra, hvordan I fornemmer at jeres datter er og hvordan hun vil reagere. Hvis I skønner at hun har brug for sommeren i dagplejen, det mindre miljø, færre børn sammen osv. og vil profitere rigtig godt af lige at blive et halvt år ældre, så skal I vælge det. Men hvis I skønner at hun vil have godt af at starte op i vuggestue, prøve at være en af de ældste der, lære stedet og rutinerne at kende osv. og derefter vil være mere parat til børnehaven, så skal I vælge det. Det afhænger helt af, hvor hun er i sin udvikling og hvordan hun er i temperament ..
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske