Svar: Dagpleje - 17 mdr.
19. december 2010
Alder:
17 mdr.
Kære MTT
Det lyder som en rigtig fin ordning I har fået og jeg synes det er dejligt at du kan flekse din drengs behov for pasning, så han nogle dage er i dagpleje og andre dage kan være hjemme sammen med dig.
I begyndelsen, når han skal køres ind, vil det være rigtig godt at han så vidt muligt afleveres på samme tidspunkt, samme sted og på samme måde. Det giver tryghed, at tingene er genkendelige og at hver dag ligner hinanden. Det vil være fint at du i begyndelsen giver ham lidt kortere dage, så det ikke bliver for stor en omvæltning, men det er samtidig vigtigt at han oplever både at spise og at sove i dagplejen, hvis det er det han skal fremover.. Han kan ikke klokken men vil fornemme tid, hvornår du kommer osv. ud fra hvad der sker i løbet af dagen, så hvis han ved at du altid komme, når de spiser frugt om eftermiddagen, så vil hans indre ur indstille sig på det - hvis du forstår hvad jeg mener.
Hen af vejen, i takt med at han bliver ældre, kender rutinerne og er en fast del af børnegruppen, deres lege og sociale roller, vil det være helt okay at du nogle gange afleverer lidt senere og giver ham kortere dage. Jeg tænker at han naturligt vil være så stor en del af børnegruppen, at han stadig kan være med i legen, selvom han ikke er med fra starten, de kender ham og han dem og finder så ud af det.
Med hensyn til hvorvidt du skal tage i legestuen med ham en gang imellem, så afhænger dette af hvordan det vil fungere. Hvis han er en dreng, som naturligt vil klynge sig til dig, fordi du er der, have svært ved at dele dig med de andre børn osv. så er det måske ikke nogen god idé at du er der sammen med ham. Hele idéen med at være i legestuen skulle jo netop være at han var sammen med de andre og legede med andre børn, knyttede kontakt til andre og også vigtige voksne osv. Og måske vil han have svært ved det, fordi du er der ...
Der findes dog også børn, for hvem det netop er tryghedsgivende at mor er med og hvor det vil være et plus for ham og for de andre, at du nogle gange er der og andre gange ikke er.
Jeg synes lige i forhold til dette, at du skal prøve at tale med dagplejer om, hvad hun finder hensigtsmæssigt og tror vil fungere bedst og ellers må I forsøge jer lidt frem :)
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske