Svar: Dagpleje - 17 mdr.

19. december 2010

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære MTT

Det lyder som en rigtig fin ordning I har fået og jeg synes det er dejligt at du kan flekse din drengs behov for pasning, så han nogle dage er i dagpleje og andre dage kan være hjemme sammen med dig.

I begyndelsen, når han skal køres ind, vil det være rigtig godt at han så vidt muligt afleveres på samme tidspunkt, samme sted og på samme måde. Det giver tryghed, at tingene er genkendelige og at hver dag ligner hinanden. Det vil være fint at du i begyndelsen giver ham lidt kortere dage, så det ikke bliver for stor en omvæltning, men det er samtidig vigtigt at han oplever både at spise og at sove i dagplejen, hvis det er det han skal fremover.. Han kan ikke klokken men vil fornemme tid, hvornår du kommer osv. ud fra hvad der sker i løbet af dagen, så hvis han ved at du altid komme, når de spiser frugt om eftermiddagen, så vil hans indre ur indstille sig på det - hvis du forstår hvad jeg mener.

Hen af vejen, i takt med at han bliver ældre, kender rutinerne og er en fast del af børnegruppen, deres lege og sociale roller, vil det være helt okay at du nogle gange afleverer lidt senere og giver ham kortere dage. Jeg tænker at han ...

Annonce

... naturligt vil være så stor en del af børnegruppen, at han stadig kan være med i legen, selvom han ikke er med fra starten, de kender ham og han dem og finder så ud af det.

Med hensyn til hvorvidt du skal tage i legestuen med ham en gang imellem, så afhænger dette af hvordan det vil fungere. Hvis han er en dreng, som naturligt vil klynge sig til dig, fordi du er der, have svært ved at dele dig med de andre børn osv. så er det måske ikke nogen god idé at du er der sammen med ham. Hele idéen med at være i legestuen skulle jo netop være at han var sammen med de andre og legede med andre børn, knyttede kontakt til andre og også vigtige voksne osv. Og måske vil han have svært ved det, fordi du er der ...

Der findes dog også børn, for hvem det netop er tryghedsgivende at mor er med og hvor det vil være et plus for ham og for de andre, at du nogle gange er der og andre gange ikke er.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes lige i forhold til dette, at du skal prøve at tale med dagplejer om, hvad hun finder hensigtsmæssigt og tror vil fungere bedst og ellers må I forsøge jer lidt frem :)

Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke :)

Glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina