Svar: Udfordring med vores lille søn

25. juli 2010

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla og Morten

Tak for jeres brev og velkommen til.

Det er altid svært at vide, hvor meget mælk barnet egentlig får, når man både ammer og giver flaske, men umiddelbart lyder det faktisk som om at jeres dreng måske får lidt i underkanten, hvis han kun spiser 120ml hver gang. Det lyder derfor meget fornuftigt at forsøge med en anden type flaskesut, for at se om han så kan drikke lidt mere hver gang. Med den vægt han har, så bør han få mindst 1000ml i døgnet, faktisk kan han måske spise mere ...

Dertil kommer at børn der får NAN HA ofte naturligt vil have lidt mere grønne afføringer og de vil ofte også spise lidt hyppigere end hvis de får almindelig erstatning. Det handler om at proteinerne i mælken er spaltet og mælken 'glider derfor lettere igennem systemet'.

At jeres dreng har afføring med 5 dages mellemrum lyder umiddelbart til at være for meget og jeg er derfor enig med sundhedsplejersken i at han skal have laktulose. Han må få 1 ml pr kg han vejer og da han vejer over 8 kg, så vil det være helt okay at give ham 4 ml 2 gange dagligt. I kan derfor godt forsøge at sætte dosis op, så han får mere end han får lige nu. I fortæller jo at han har effekt at laktulosen, I har nu afføring hver 2-3 dag, men måske ville han trives lidt bedre med lidt mere gang i maven endnu ...

Jeg synes ikke I skal begynde med vælling eller skemad, det er han for lille til. Hvis I vil prøve noget andet, for at se om han har brug for noget der mætter mere, så vil det være fint at forsøge med en almindelig erstatning type 1. Den vil naturligt mætte mere end NAN HA netop fordi den ikke glider igennem systemet så hurtigt, da den ikke har spaltede proteiner og måske ville det hjælpe netop jer, at skifte til en almindelig erstatning. Det kunne faktisk også påvirke farven på hans afføring, så det er værd at forsøge om ikke det kan gøre noget. Da han allerede får NAN kan I prøve med en almindelig NAN 1.

I kan også forsøge at dele hans måltider om dagen lidt op, så I på den måde sikrer jer at han får nok og måske derefter også bedre kan sove mere sammenhængende. Du kan f.eks. prøve at amme ham når han vågner af en lur, så han ...

Annonce

... der får lidt vandholdig og tørstslukkende mælk og inden han så skal sove igen, så giver du ham en flaske, hvor han så meget gerne må drikke 120ml eller mere. Og herefter skal han så sove.

Du skal være opmærksom på at han får bøvset godt af inden han lægges til at sove, hvis han har luft der skal passere igennem maven, så kan det være årsagen til at han vågner selvom han ikke er udhvilet. Du kan prøve at elevere hans hovedgærde lidt, så han ligger lidt højere med hovedet, det kan gøre det lettere for ham at komme af med en bøvs, selvom han sover.

Sørg også for at hans vågne perioder er aktive perioder, han skal tumles med, trille rundt, vendes og drejes, bruge sig selv motorisk, du skal cykle med hans ben osv. Jo mere du kan bevæge ham og mobilisere ham, jo bedre er det - også for hans mavefunktion.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når jeg læser dit brev, så får jeg et billede af en lille dreng, som spiser fint, men når maden så har svært ved at komme ud, så ligger han og presser, får ondt i maven, appetitten nedsættes, han er sulten, men har ikke plads i maven og det gør ondt at spise, så slatspiser han lidt, fordi det også virker beroligende at sutte (og fordi han egentlig er sulten), men så gør det ondt i maven igen og appetitten nedsættes mere og mere - lige indtil han så kommer af med afføringen, så er der ro på, han spiser igen og så starter det forfra.

Det lyder altså for mig som om at I skal arbejde på at få gang i hans mave og samtidig også få give ham mælk nok - gerne både bryst og flaske stadigvæk. Og måske skulle I prøve med en anden type erstatning, for at se hvordan hans mave reagerer på det. I skal endelig ikke udskifte alle flasker på en gang, for så går maven helt i baglås, men prøv at udskifte en enkelt flaske i døgnet og hold denne rutine i 3-4 dage og se hvad der sker, hvad det gør ved hans afføring. Hvis det går fint og virker til at fungere, så udskift to flasker og afvent så igen i nogle dage, se hvordan han reagere.

Og prøv så mit råd med lidt bryst, når han vågner og flaske inden han skal sove, for at se om I så kan få lidt mere rytme og længere søvn kørt ind ...

Rigtig meget held og lykke med ham og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor