Svar: Diarré, søvn og mad
10. november 2009
Alder:
5 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er altid forvirrende, når man spørger flere forskellige, for vi giver alle sammen forskellige svar ... Nogle gange gør det ikke noget, det handler jo ofte om at der ikke kun findes et svar, men at ting kan gøres på forskellig vis eller at der er flere årsager til at tingene er som de er. Nogle gange findes der heller ikke kun en mulighed, men mange muligheder og derfor må man forsøge sig lidt frem og prøve at finde frem til hvad der virker lige netop der, til lige netop den situation I befinder jer i ...
I forhold til din datters alder, så er det helt relevant at hun nu får lidt skemad og det vil være rigtig fint at du starter op med lidt mad igen. Hun har været glad for skemaden og mestrer teknikken fint med at spise, så det er helt okay at give hende det.
Du skal naturligvis starte stille og roligt op, det vil sige starte med f.eks. grød af rismel og bruge lidt frugtmos som topping. Rismelsgrød er en meget mild grød og du kan vælge at lave den selv eller du kan købe en færdiglavet grød.
Netop fordi hun har lidt maveproblemer i øjeblikket og måske har fået en maveinfektion - det er der jo mange der får lige nu - så kan du overveje om du vil prøve at malke lidt af din egen mælk ud og lave grøden på den eller om du måske skulle prøve at købe grød med tilsat probiotica. Nestle laver f.eks. en risgrød med dette, som kan gives i din datters alder.
Du kan også tale med lægen om hvorvidt det vil være en god idé at tilbyde din datter lidt mælkesyrebakterier i form af Bifiform minidråber eller lignende, som kan være med til at stabilisere hendes mave. Vi andre kan spise yoghurt eller andre surmælksprodukter, men det er din datter for lille til, i stedet kan hun så få mælkesyrebakterier på anden vis og det kan være gavnligt for maven.
Du skal ikke proppe hende med mad, men starte stille og roligt op igen, det er bedre at give hende ½ dl. 2 gange dagligt og følge efter med amning, i stedet for at give hende 1 dl. en gang dagligt og hendes mave så stopper igen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Vågner med amning som nu
Tidlig formiddag 8.30-9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop. Brug gerne kogt afkølet vand lige i denne periode med maveproblemer.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes rigtig godt fra begge sider, evt. med en skiftning imellem.
Powernappen springer hun ofte over og det er helt okay
Aften 17.30: Tilbydes lidt grød igen, kogt afkølet vand af kop
Ammes og puttes til natten 19-19.30 som nu.
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge sider og sover herefter videre i egen seng
Midt nat 03: Ammes og sover igen videre i egen seng.
Som du kan se så har jeg lavet planen så den passer med dine angivne tider og det vil være super godt, hvis du nu supplerer med lidt grød. Din datter virker sulten, søger brystet meget hyppigt og lyder til at være meget parat til skemad.
De to lure i løbet af dagen er meget fint, ofte sover hun jo 2-2½ time af gangen og får således fint sit søvnbehov dækket. Det er helt okay at hun derfor ikke vil sove sen eftermiddag, i stedet går hun jo så nogle gange tidligere i seng.
Med hensyn til mælkemængde så må du gå ud fra at du har mælk til hende, når hun gerne vil die - hvis ikke der var noget at komme efter, ville hun ganske sikkert ikke ligge der og ville blive tydeligt irriteret på brystet. Mælken løber naturligt ikke så hurtigt sidst på dagen som først på dagen, så måske bliver hun lidt irriteret over at skulle malke lidt ekstra for at få mælken til at løbe...
Kuldegysninger ... det kan jo være mange ting, hvis det er fordi hun sitrer, så kan det godt være tegn på at hun skal have noget mad og være derfor at din sundhedsplejerske har talt om at du skulle prøve med ekstra skemad og evt. flaske. Det kan dog også skyldes at det trækker på hende, at hun lige får fornemmelsen af at blive lidt kold og derfor ryster lidt, som vi andre ved en kuldegysning.
Og så skal man naturligvis sikre sig at der ikke er tale om en form for krampe, det er nok derfor din sundhedsplejerske har sagt, at egen læge skulle kigge på hende ...
Det vil være rigtig godt at du lægger mærke til om der er noget bestemt som udløser det, at hun får tøjet af, nogle gange ryster børn lidt lige inden de bryder ud i gråd, om hun gør det når hun sover eller hvornår det sker. Du skal også lægge mærke til hendes bevidsthed, når hun får kulderystelser, - ser hun på dig, smiler hun eller virker hun fraværende. Simpelthen for at vurdere, om der er tale om helt naturligt små rystelser fordi hun måske fryser lidt eller om der er tale om noget mere alvorligt som krampe.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og ikke er blevet yderligere forvirret :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske