Brev:
Diarré, søvn og mad
10. november 2009
Alder:
5 mdr.
Diarré, søvn og mad
Hej Helen!
Har læst mange af dine svar herinde og det har i mange af de spørgsmål man nu har som førstegangsmor givet mig ro i sjælen. Så tak for det. Nu har jeg så meldt mig ind fordi jeg har nogle spørgsmål som jeg synes jeg ikke kan få ordentlig svar på hos hverken min læge eller hos sundhedsplejesken. I hvertfald siger de 30 forskellige ting og jeg er dybt forvirret.
Jeg har en datter på snart 5 mdr. (den 15/11) og hun trives egentlig godt synes jeg. Hun vejede her for en uge siden til til 5 mdr. undersøgelse 7480 og målte 69 så det jo fint. Hun får min mælk, men jeg har dog prøvet både at give hende mme og grød.
Mme fik hun fordi hun vågnede mange gange om natten men det hjalp ikke rigtig at give hende det. Grøden fik også pga. hun vågnede mange gange om natten. Begge ting blev introduceret efter jeg havde talt med min sundhedsplejeske om det og hun mente at hun skulle have noget mere mad.
Jeg har ikke spændte bryster og det står heller ikke ud med mælk fra dem, men det har jeg fået af vide ikke har noget at gøre med om man har mælk nok eller ej. Så jeg regner med at jeg stadig har mælk nok til hende. Jeg startede med at give hende grød først i oktober måned så hun var næsten 4 mdr.
Til at starte med fik hun grød og 2 aftner fik hun mme. men da det ikke hjælp stoppede jeg med mme.
Jeg fortsatte med grød til middag med lidt frugtmos enten banan eller pærer (enten ris, majs eller hirse, har også prøvet quinoa). Hun elskede grøden hvilket nok gjorde at jeg sandsynligvis har fået givet hende for meget ad gangen. Hun fik da hård mave eller i hvertfald havde hun ikke afføring i en uge og jeg kunne se på hende at hun ville af med noget, så jeg gav efter sundhedsplejesken anvisning 2*2,5 ml medilax i omkring 4 dage og det hjalp på hendes afføring, men så her for en lille uges tid siden fik hun diarreé og det løb ud af hende.
Hun virkede egentlig som om hun havde det ok hendes temperatur lå under 38 grader og det gør den stadig. Fra i fredags den 6/11 valgte jeg så at stoppe helt med grøden for at se om jeg kunne få hendes mave på højkant. men hendes afføring er stadig nogle gange grøn/tynd og den lugter meget grim (hver gang) og meget sur andre gange er den bare mørk a la remulade og lidt tyndere end remulade.
Hun har afføring ca. 3 gange om dagen i størrer og midre grad.
Tror du hun har en infektion? og hvordan skal jeg hjælpe hende med at komme over det? lægen siger at vi skal se tiden an og at jeg bare skal give hende noget frugtmos og sundhedsplejesken siger at jeg bare skal fortsætte på grød.!!???
Kan det måske være den quinoagrød der har været for hård mod hendes mave ?
Jeg gav hende det 2 dage i træk (torsdag og fredag) og lørdag morgen havde hun dirreé.
Jeg lavede grøden med samme konsistens som de andre grød jeg har lavet til hende. Jeg har ikke kunne finde en opskrift med blandningsforholdet til denne grødtype, men er det ikke bare som de andre grødtyper?
Grøden startede jeg jo som sagt på fordi hun vågnede op mange gange om natten det gør hun stadig, måske har maven tildels drillet hende men hvordan får jeg hende til at sove bedre om natten, jeg er nemlig ved at være godt brugt! Jeg troede tildels det ville ændre sig når hun begyndte at få lidt grød men det gjorde det ikke.
Jeg synes også hun er begyndt at hive i mit bryst når hun spiser men når jeg trykker på brystet efter hun ikke vil have mere kommer der stadig mælk ud, det er bare ligesom hun kun tager fat i spidsen af brystet og jeg prøver at holde hende til brystet, men det er som om hun trækker hovedet væk ikke som hun ikke vil have mere men bare at hun ikke vil have hele brystet i munden. Er det fordi der er ved ikke at være mere mælk??
Hun får også nogle gange kuldegysninger jeg har spurgt sundhedsplejersken og hun sagde at det skulle jeg være meget opmærksom på og tale med min læge om, det gjorde jeg så og hun sagde bare at det var meget normalt. Men er det det eller er det noget jeg skal være obs på?? hun får det ikke på et specielt tidspunkt eller i forbindelse med en specifik handling.
Hun sover 2 lurer om dagen af ca 2-2 1/2 time i sin barnevogn udenfor og jeg har ingen problemer med at ligge hende. Hun er vågn max 2 timer men jeg kan somregel ligge hende allerede efter 1 1/2 time er det ok for hendes alder??
En dag ser somregel således ud:
Vågner: mellem 6.00 og 7.00 Skiftes og ammes
Formiddagslur: ca. 8.30 ammes inden
Vågner: mellem 11.00 og 11.30 skiftes og ammes
Eftermiddagslur: mellem 13.00 og 13.30 ammes inden
Vågner: mellem 15.30 og 16.30 skiftes og ammes
Her holder jeg hende så vågn for jeg har prøvet at se om jeg kunne få hende til at sove en 3. lur men den går ikke.
Fra hun vågner fra den sidste lur og til hun skal i seng ammes hun ca. i alt 4 gange
Lægges til natten: mellem 19.00 og 19.30 skiftes og ammes inden. hun er foholdsvis nem at ligge.
Vågner: mellem 22.00 og 24.00 ammes
Hvis hun har været vågn kl 22 vågner hun somregel kl. 01.00 og ammes
Vågner: mellem 02.30 og 03.30 ammes
Natamningen tager lang tid. Somregel 1 time og nogle gange tager jeg hende simpelthen væk da det mest virker som om hun bruger mit bryst som sut.
Glæder mig meget til at høre dit syn på sagen og jeg håber ikke jeg har glemt nogen oplysninger for at du kan give mig et svar.
Den fortvivlede mor