Svar: Hvorfor føles det så forkert, selvom det er det rigtige?

15. september 2009

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt at der er blevet sat fysioterapeut på din datter og at I er gået igang med børsteøvelser, for at styrke hendes motoriske udvikling ... men, ...er det nødvendigt at hun bliver børstet i dagplejen?

Det lyder for mig som om at Isabellas vægring mod at komme i dagpleje, hendes manglende lyst til at være der og dagplejen øgede bekymring især er kommet efter I er begyndt med børsteprogrammet ..? Så hvorfor skal hun børstes der - er der overhovedet grund til det? Kunne I ikke bare køre programmet derhjemme ...

Det var den ene ting, det andet er dit spørgsmål om hvorvidt hun behøver være i dagpleje eller ej ...

Som udgangspunkt mener jeg ikke at små børn har brug for at være i pasningsordning mange timer hver dag. Det er et behov, der er skabt af, at vi i dag arbejder ude. I de fleste familier må både mor og far være udearbejdende for at få det hele til at løbe rundt og derfor er behovet for pasning opstået mere og mere. Netop det at ingen længere er hjemme, gør jo at der heller ikke er børn på vejen at lege med .. og det leder mig til det næste spørgsmål - har børn brug for at lege med andre børn?

Ja, det har de. Leg er vigtigt for barnets udvikling. Gennem leg bliver barnet et kreativt, aktivt og sundt menneske og legen forbereder barnet på fremtiden, legen forbereder barnet til at blive voksen. For børn er leg noget instinktivt, de kan slet ikke lade være med at lege, det er en indre drivkraft og at lege er sjovt og rigtig dejligt og leg skal være en del af alle børns hverdag.

Men, små børn under 2 år, leger ikke med andre. De leger ved siden af andre, leger det der hedder parallelleg, hvor de efterligner hinanden og spejler sig i hinandens handlinger.

I 2-3 års alderen begynder børn at lege mere sammen, de begynder at lege det der kaldes rollelege, hvor de kopierer de voksne og efterligner den hverdag de oplever. Børn i denne alder elsker f.eks. at lege 'køkken-lege', hvor barnet kokkerer i sit legetøjskøkken og serverer retter fra komfuret. De elsker også at inviterer til kaffeselskab i stuen og stille og roligt udvikler deres rollelege sig.

Rollelege er lege, hvor barnet sammen med andre børn, får bearbejdet oplevelser fra hverdagen og får bearbejdet forskellige konflikter, som barnet naturligt kommer ud for. At lege "far-mor-børn" er en leg, som børn leger med hinanden og den leg lærer børnene rigtig meget. En sådan leg kræver aftaler, kommunikation og barnet lærer at aflæse og afpasse sine handlinger i forhold til andre jævnaldrene. Børnene leger sig ind i de voksnes verden og det er vigtigt for at blive voksne ...

Børn bruger naturligt også deres krop, deres muskler, deres sanser, når de leger med andre børn. De spejler sig i de andre, løber naturligt med, klatrer op, skal også lige prøve rutsjebanen, når de ser de andre børn gør det osv. Børn leger anderledes på legepladsen med andre børn, end de gør, hvis de er på legepladsen med mor og far ...

Annonce

... ...

Der er således ikke tvivl om at børn i 2-3 års alderen har brug for leg med andre børn!

Isabella er nu 22 måneder, altså knap 2 år og man kan naturligvis diskutere hvorvidt det er bedst for hende at være i dagplejen hver dag og være ked af det, eller om hun ville have det bedre hjemme, hvis I har mulighed for det. At være hjemme er jo ikke ensbetydende med at hun ikke kan lege med andre, men det kræver at du som mor gør en aktiv indsats for at komme ud og få hende stimuleret sammen med andre børn.

Det er vigtigt at det ikke er tilfældige steder, for hun har også brug for at føle sig tryg for at begynde at lege med andre børn - at tage på biblioteket en gang imellem og lade hende lege med de børn der tilfældigvis er der den dag - det er en mulighed, og det vil også give hende noget, men ikke det samme som at lege med børn i en fast og tryg gruppe.

Der findes dog muligheder - f.eks. legestuer, hvor hjemmegående mødre kommer med deres børn. Du kan også - og især med henblik på hendes motoriske udvikling og behov for ekstra støtte der - vælge at gå til gymnastik, svømning eller lignende med hende fast 1-2 gange om ugen.

Det kan godt være at din kæreste har ret, når han siger at Isabella (og dermed jer alle) vil have det bedst med at være hjemme i en periode - og jeg tænker så, det er vigtigt at det kun er en periode, netop fordi hun har en alder nu, hvor hun naturligt begynder at have brug for at lege med andre børn.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Men man kunne måske forestille sig at du havde hende hjemme vinteren over og hun så startede i institution enten til foråret eller i løbet af sommeren. Findes der 2 års børnehaver hvor I bor?

Det kunne være rigtig godt, hvis hun f.eks. kunne starte i børnehave, når hun var 2½ - så kunne du have hende hjemme i ½ år, kunne give hende den ro og tryghed hun lyder til at have behov for, du kunne arbejde ekstra meget på at få styrket hendes motorik, gå til ting med hende så hun kom ud og mødte andre børn og så kunne hun starte i institution i den gode periode, med godt vejr. Hvis I kan få plads i en 2 års børnehave, så behøver hun heller ikke skifte plads igen ... Ofte er der skift i institutionerne i maj måned, så det kunne måske være en idé for jer, at tage hende hjem og så starte op igen i maj ...

Så "Hvorfor føles det så forkert, selvom det er det rigtige?" Det er måske fordi det ikke er det rigtig for jer lige nu ...

Hvis I vælger at tage Isabella hjem og du ønsker at være med hende hjemme indtil næste forår, så skal du naturligvis også overveje om du selv er klar til dette? Nogle kvinder vil elske det og opleve det som helt fantastisk at have den mulighed, men for andre vil det være rigtig svært i længden. De ville blive irriterede, mange overskud, føle det svært at aktivere barnet tilstrækkeligt osv. og det du naturligvis ikke.

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende og jeg glæder mig meget til at høre, hvad udfaldet ender med at blive :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien