Svar: Mad i hånden og urolig søvn
3. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Betzy
Tak for dit brev, dejligt at høre, at det går stille og roligt fremad :)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og det er rigtigt, at det nu vil være rigtig godt, at I en gang imellem tilbyder jeres datter lidt i hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Det giver god mundmotorisk øvelse og motiverer hende til at spise mere mad med bid i og mad, der smager af mere - mere familiemad :)
Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når hun sidder med noget og I vil f.eks. om aftenen kunne give hende lidt ris med list sovs, mosede grøntsager, små stykker frikadelle osv. men ved siden af, imens I sidder ved bordet og spise færdig, kan hun så få en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli, et stykke brød eller lignende at gumle på. Altså prøve at få lidt af det i hånden som I andre spiser.
Frugt er godt, især de lidt blødere frugtstykker som hun kan sutte saften ud af. Det er f.eks. appelsinbåde, fersken, blomme, nektarin eller lignede. Et stort jordbær er måske også en muligt, lidt melon, kiwi eller hvad I nu kan finde på. Generelt gælder at det skal være forholdsvis stort, så hun kan holde om det og sutte på den. Sådan noget som æblebåde knækker meget let og kommer let galt i halsen, så de mere bløde typer frugt er en idé.
Det lyder som om at jeres datter tygger godt og er god til det med små stykker mad, hun har også mange tænder ... måske hun derfor meget hurtigt får sig gnavnet igennem 'mad i hånden' og har mere glæde af at få små bidder der skal tygges - det er selvfølgelig en mulighed ... hun skal i hvert fald være under opsyn, når I giver hende mad hun selv skal sidde med! Jeg synes ikke I er pylrede, det er en reel bekymring og I må forsøge jer lidt frem :)
Det vil også være en idé at lave nogle ristede rugbrødsbjælker til hende. Tag et helt mørkt rugbrød uden kerner og skær nogle humpler / stammer, som du rister i ovnen. De skal være sprøde i kanten og stadig lidt bløde i midten - så kan hun sidde og gumle på dem. Du kan også give hende andre former for brødskorper, du kan købe grove skorper i butikken, du kan forsøge med f.eks. en tvebak.
Det vil være rigtig godt at hun fortsat få grøntsagsmos, det er vigtigt at hun bliver fyldt godt nok op og samtidig får hun vigtige vitaminer osv. ved at spise grøntsager. Samtidig er det lettere at energiberige hendes mad, når hun får grød og grøntsagsmos og hendes energibehov er jo meget stort stadig væk. Hun skal jo til at lære at kravle osv. og udvikler sig meget, vokser meget osv. Så fedtstof er vigtigt og det er lettest gennem grød og mos .. Du kan med fordel bruge grøntsagsmosen som smørbar pålæg på brødet og på den måde få lidt i hende.
Hendes uro om aftenen, tænker jeg hænger sammen med hendes øgede motoriske udvikling. Hun har naturligt svært ved at finde fysisk ro og overgive sig til søvnen. Jeg tænker dog også at vejret og varmen spiller ind. Mange børn har rigtig svært ved at sove i øjeblikket, fordi det er varm og søvnen om dagen bliver også let forstyrret om sommeren. Mange er ude i haven, der grilles, naboens børn leger osv. og der er generelt mere uro omkring søvnen dagen igennem ... Det kan også være derfor at jeres datter har svært ved at sove om dagen og karter rundt i sin barnevogn.
Hun bliver jo også mere og mere bevidst og vil følge mere og mere med i hvad der sker omkring hende, får sværere ved at koble fra osv.
Så mon ikke alder og årstid her spiller lidt ind og så er det naturligvis også en mulighed at hun har ondt i ørerne. Har hun været forkølet? Hvis hun har, så kan hun have lidt væske i ørerne. I kan prøve at elevere hendes hovedgærde, så hun sover lidt højere med hovedet og se om det vil gøre nogen forskel. Du kan prøve at trykke ind med en pegefinger foran øret, på den lille hudfold der sidder ved kinden foran øret - hvis det gør ondt på hende, når du trykker der, så har hun væske i ørerne.
Jeg håber I kan bruge lidt af mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske