Svar: Hård mave på modermælkserstatning
25. april 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Kristine
Det er meget forskelligt hvordan børns maver reagerer på erstatninger, og det der fungerer for nogle, fungerer ikke for andre. En del forældre oplyser dog at grøn allomin virker bedre mod forstoppelse end andet, så måske skal du gå tilbage til at forsøge med dette.
Et andet råd er at du giver hende laktulose. Hun må få 1 ml pr kg i døgnet og hvis hun er en stor pige, så kan du fordele det på 2 doser. Der sker ikke noget ved at I blander laktulose i mælken, hvis bare hun spiser op, ellers ved I jo ikke om hun har fået det. Jeg synes derfor det er bedre at I giver hende det på en ske eller med en lille srøjte i mundvigene. Det er jo meget sødt og børnene plejer ikke at synes at det smager dårligt.
Det kan være en god idé at give lidt laktulose hver dag i en periode, så hun får gang i maven og tarmperistaltikken. I begyndelsen må I skrue lidt op og ned for dosis, så det til sidst passer.
Derudover så hjælper det for nogle at give lidt frugtgrød og evt. sveskegrød. Du skriver at din datter nu er over 4 mdr. Hun må derfor godt få lidt frugtmos. Det kan gives som et lille mellemmåltid (lidt dessert) eller ovenpå anden grød.
Hvis hun slet ikke viser interesse for skemad endnu, så ville jeg ty til laktulosen lidt længere og give lidt af dette dagligt.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske