Svar: Op og nedture i dagplejen

27. november 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Det er altid enormt frustrerende at blive mødt med "han er så ked af det, han vil side hos mig hele tiden, de andre børn må ikke være hos mig, det er som om at jeg er hans og det går jo ikke!" Desværre noget jeg hører for tit ...

For et eller andet sted, så handler det jo om dårlig kommunikation og hvad det er man formidler videre og det er et problem, når ting bliver sagt negativt. Der er jo ingen tvivl om at du som mor ønsker at både dagplejer og William har det godt sammen og nyder at være sammen og det gør det rigtig hårdt, at det er det negative, som er først i fokus. Der er ingen tvivl om at det er hårdt at starte i dagpleje og det er naturligt hårdt for dem begge to, indkøring tager tid og de skal begge lærer hinanden at kende. Men samtidig er det jo helt naturligt at han søger fysisk kontakt, gerne vil sidde hos og kan have perioder, hvor han er mere tryghedssøgende end andre perioder.

Derfor ville det være meget bedre hvis dagplejer sagde: "Han er lidt ked af det nogle gange, det er svært for ham at starte og vende sig til de nye rutiner, men hvis han så ...

Annonce

... sidder hos mig, så går det fint, så kan jeg mærke at han slapper af". I princippet er det jo det samme hun siger, men det er en helt anden måde at kommunikere på og det ville blive modtaget helt anderledes af dig.

Du fortæller at din dreng er glad for at blive afleveret og det lyder umiddelbart som om at han trives, men skal have tid og ro til at vende sig til de nye rutiner. Der sker meget med ham lige nu og det kræver ekstra stort overskud. Jeg har også indtryk af at du er glad for dagplejeren og føler dig tryg ved at aflevere din dreng der - men I er to forskellige personer og hun er ganske givet anderledes end dig. I ville aldrig blive veninder, for det er I for forskellige til og jeres kemi er nok ikke helt god, men god nok til at leve med ...? Det er i hvert fald det du skal vurdere.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg tror det er en periode, det lyder sådan ud fra det du fortæller, men jeg tror også at der i kommunikationen imellem jer voksne er en forskel, simpelthen fordi I er to meget forskellige personer ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder