Svar: Op og nedture i dagplejen
27. november 2008
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Det er altid enormt frustrerende at blive mødt med "han er så ked af det, han vil side hos mig hele tiden, de andre børn må ikke være hos mig, det er som om at jeg er hans og det går jo ikke!" Desværre noget jeg hører for tit ...
For et eller andet sted, så handler det jo om dårlig kommunikation og hvad det er man formidler videre og det er et problem, når ting bliver sagt negativt. Der er jo ingen tvivl om at du som mor ønsker at både dagplejer og William har det godt sammen og nyder at være sammen og det gør det rigtig hårdt, at det er det negative, som er først i fokus. Der er ingen tvivl om at det er hårdt at starte i dagpleje og det er naturligt hårdt for dem begge to, indkøring tager tid og de skal begge lærer hinanden at kende. Men samtidig er det jo helt naturligt at han søger fysisk kontakt, gerne vil sidde hos og kan have perioder, hvor han er mere tryghedssøgende end andre perioder.
Derfor ville det være meget bedre hvis dagplejer sagde: "Han er lidt ked af det nogle gange, det er svært for ham at starte og vende sig til de nye rutiner, men hvis han så sidder hos mig, så går det fint, så kan jeg mærke at han slapper af". I princippet er det jo det samme hun siger, men det er en helt anden måde at kommunikere på og det ville blive modtaget helt anderledes af dig.
Du fortæller at din dreng er glad for at blive afleveret og det lyder umiddelbart som om at han trives, men skal have tid og ro til at vende sig til de nye rutiner. Der sker meget med ham lige nu og det kræver ekstra stort overskud. Jeg har også indtryk af at du er glad for dagplejeren og føler dig tryg ved at aflevere din dreng der - men I er to forskellige personer og hun er ganske givet anderledes end dig. I ville aldrig blive veninder, for det er I for forskellige til og jeres kemi er nok ikke helt god, men god nok til at leve med ...? Det er i hvert fald det du skal vurdere.
Jeg tror det er en periode, det lyder sådan ud fra det du fortæller, men jeg tror også at der i kommunikationen imellem jer voksne er en forskel, simpelthen fordi I er to meget forskellige personer ...
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske