Svar: Jeg føler ikke jeg er en god nok mor
11. november 2008
Alder:
3 mdr.
Kære du
Tak for dit åbne og ærlige brev. Hvor er det godt at du skal tale med lægen, det lyder som en rigtig god idé. Hvis det er svært for dig at få åbnet op og få fortalt hvorfor du kommer og hvad der er galt, så tag det brev med, som du har skrevet til mig og lad lægen læse hvordan du har det ... :o)
Som mødre vil vi rigtig gerne gøre det hele så godt og nogle gange har vi utroligt store forventninger til os selv. Det handler naturligvis om den enorme kærlighed vi føler til vores barn og vores store ønske om at gøre det bedste, give hende alt hvad hun har behov for, give hende et godt liv - intet kan være mere vigtigt. Men når vi så mister overblikket eller kommer til at brænde hendes lille yndlingslegedims på så den går i stykker, ja så kan man godt få følelsen af ikke at være god nok.
Det er dog meget vigtigt at den følelse ikke dukker op for tit og det er også meget vigtigt at det ikke bliver det styrende i hverdagen. Man må helst ikke føle sig magtesløs i en sådan grad at man er bange for at miste kontrollen, så har du brug for hjælp. Følelsen af at være en dårlig mor og tanker om, at din datter var bedre tjent med en anden end dig, må ikke være så dybt i dig, at du ikke kan glemme det og det må ikke gøre dig så ked af det, at du generelt er påvirket af det. Hvis du føler dig nedtrykt, hvis du oplever at du har svært ved at grine af de ting som andre omkring dig griner af og finder sjovt, så skal du have hjælp.
Det er lægen som skal hjælpe dig. Det er lægen der skal vurdere hvad form for hjælp du har brug for. Nogle gange kan det være nok bare at komme hos lægen en gang imellem til nogle samtaler, andre gange vil det være rigtig godt, at komme til at tale med en psykolog eller en psykoterapeut. På Gaia-instituttets hjemmeside, kan du læse om det man kalder efterfødselsreaktioner - du finder link til Gaia-instituttet på min side under Superlinks - diverse.
Når man føder et lille barn, så vil man helt naturligt opleve en reaktion - både følelsesmæssigt og fysisk. Der findes ikke noget større og mere ændrende end at blive mor og derfor er det naturligt at reagere. Undersøgelser viser at man som kvinde statistisk set er mere udsat for at få en depressiv reaktion, når man bliver mor end man er på noget andet tidspunkt i sit liv. Når man taler om efterfødselsreaktioner, så er dette et meget bredt emne og symptomerne kan være mange.
Det er ikke usædvanligt at man kan være grådlabil, at man kan græde uden at vide, hvorfor tårerne kommer og at man kan svinge meget i humøret - grænsen mellem at være glad og være ked af det er hårfin. Man kan også føle sig enormt træt - også selvom man sover eller man kan føle det svært at sove, fordi hovedet er fyldt med tanker. Man kan føle sig utilstrækkelig, man føler sig ikke god nok, man kan have svært ved at koncentrere sig, svært ved at huske og man har svært ved at træffe beslutninger .. Altsammen noget som tyder på at man har en efterfødselsreaktion og den skal man have hjælp til at komme igennem :o)
Det er ikke fordi der er noget galt med dig, du er super god som mor og du skal lytte til din mand, når han fortæller dig det. Hvorfor nogle kvinder udvikler en efterfødselsreaktion det ved man ikke præcist - men mange oplever det. Man mener faktisk at hver 3-4 kvinde oplever det. Den gode nyhed er at du kommer igennem det, det er en periode, men igen - jo før du får hjælp, jo bedre og jo vigtigere er det også.
Så tag en rigtig god snak med lægen og vis ham/hende det brev du har sendt til mig. Rigtig stort knus herfra, det skal nok gå alt sammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske