Svar: Jeg føler ikke jeg er en god nok mor

11. november 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære du

Tak for dit åbne og ærlige brev. Hvor er det godt at du skal tale med lægen, det lyder som en rigtig god idé. Hvis det er svært for dig at få åbnet op og få fortalt hvorfor du kommer og hvad der er galt, så tag det brev med, som du har skrevet til mig og lad lægen læse hvordan du har det ... :o)

Som mødre vil vi rigtig gerne gøre det hele så godt og nogle gange har vi utroligt store forventninger til os selv. Det handler naturligvis om den enorme kærlighed vi føler til vores barn og vores store ønske om at gøre det bedste, give hende alt hvad hun har behov for, give hende et godt liv - intet kan være mere vigtigt. Men når vi så mister overblikket eller kommer til at brænde hendes lille yndlingslegedims på så den går i stykker, ja så kan man godt få følelsen af ikke at være god nok.

Det er dog meget vigtigt at den følelse ikke dukker op for tit og det er også meget vigtigt at det ikke bliver det styrende i hverdagen. Man må helst ikke føle sig magtesløs i en sådan grad at man er bange for at miste kontrollen, så har du brug for hjælp. Følelsen af at være en dårlig mor og tanker om, at din datter var bedre tjent med en anden end dig, må ikke være så dybt i dig, at du ikke kan glemme det og det må ikke gøre dig så ked af det, at du generelt er påvirket af det. Hvis du føler dig nedtrykt, hvis du oplever at du har svært ved at grine af de ting som andre omkring dig griner af og finder sjovt, så skal du have hjælp.

Det er lægen som skal hjælpe dig. Det er lægen der skal vurdere hvad form for hjælp du har brug for. Nogle gange kan det være nok bare at komme hos lægen en gang imellem til nogle samtaler, andre gange vil det være rigtig godt, at komme til at tale med en psykolog eller en psykoterapeut. På Gaia-instituttets hjemmeside, kan du ...

Annonce

... læse om det man kalder efterfødselsreaktioner - du finder link til Gaia-instituttet på min side under Superlinks - diverse.

Når man føder et lille barn, så vil man helt naturligt opleve en reaktion - både følelsesmæssigt og fysisk. Der findes ikke noget større og mere ændrende end at blive mor og derfor er det naturligt at reagere. Undersøgelser viser at man som kvinde statistisk set er mere udsat for at få en depressiv reaktion, når man bliver mor end man er på noget andet tidspunkt i sit liv. Når man taler om efterfødselsreaktioner, så er dette et meget bredt emne og symptomerne kan være mange.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er ikke usædvanligt at man kan være grådlabil, at man kan græde uden at vide, hvorfor tårerne kommer og at man kan svinge meget i humøret - grænsen mellem at være glad og være ked af det er hårfin. Man kan også føle sig enormt træt - også selvom man sover eller man kan føle det svært at sove, fordi hovedet er fyldt med tanker. Man kan føle sig utilstrækkelig, man føler sig ikke god nok, man kan have svært ved at koncentrere sig, svært ved at huske og man har svært ved at træffe beslutninger .. Altsammen noget som tyder på at man har en efterfødselsreaktion og den skal man have hjælp til at komme igennem :o)

Det er ikke fordi der er noget galt med dig, du er super god som mor og du skal lytte til din mand, når han fortæller dig det. Hvorfor nogle kvinder udvikler en efterfødselsreaktion det ved man ikke præcist - men mange oplever det. Man mener faktisk at hver 3-4 kvinde oplever det. Den gode nyhed er at du kommer igennem det, det er en periode, men igen - jo før du får hjælp, jo bedre og jo vigtigere er det også.

Så tag en rigtig god snak med lægen og vis ham/hende det brev du har sendt til mig. Rigtig stort knus herfra, det skal nok gå alt sammen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder