Svar: Gråd og gylp i timevis

29. juli 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Tillykke med din lille dreng:o)

Da en af dine drenge har mælkeallergi og også reagerer allergisk overfor æg, så er jeres nye lillebror disponeret for at udvikle allergi og derfor er amningen det bedste for ham. Hvis du ønsker at supplere din amning med noget andet, så vil det her anbefales at tilbyde ham Nutramigen eller Profylac. Det er specielle erstatninger som man køber på apoteket, hvor mælkeproteinerne er blevet spaltet og det betyder at de tåles og derfor anbefales til børn med eller børn disponeret for allergi - også mælkeallergi.

Den erstatning der er lavet til børn med refluks (børn der gylper meget) hedder Enfamil A.R. og den sælges som de to allergierstatninger også på apoteket. Fordelen ved Enfamil A.R. er at den er tynd i flasken og først bliver tyk i maven, hvorved det lettere holder sig der og ikke så let gylpes op. Enfamil A.R. har dog ikke spaltede proteiner og er derfor ikke at foretrække til børn med allergi.

Gul allomin er tilsat rismel og anbefales først fra 2 måneders alderen. Den kan mætte meget sultne børn lidt mere, men den anbefales ikke til børn med allergi eller som er i risiko for at udvikle allergi.

Jeg kan godt høre at det lyder som om at jeres dreng gylper rigtig meget og det kan der være flere grunde til. Det er til en vis grad helt normalt at spæd og småbørn gylper. Din mælk lyder til at flyde let og du lyder til at have rigtig meget mælk til din dreng, så når han efter at have spist skal af med en bøvs, så vil han naturligt også gylpe mælk med op.

Nogle børn gylper også meget fordi spiserørets overgang til mavesækken er lidt 'slap' og således ikke fungerer helt, har svært ved at holde maden i maven. Ofte vokser barnet fra dette, men nogle gange er det nødvendigt at operere. Nogle gange har barnet ikke kun problemer med at mælken flyder tilbage i spiserøret, der kan også være mavesyre som kører tilbage og irriterer slimhinden i spiserøret og giver det vil andre kender som 'sure opstød'. Det er ubehageligt for barnet og kan ofte gøre ondt og man kan behandle dette medicinsk.

Det sker også, dog sjældent, at små børn gylper som reaktion på deres mors mælkeindtag. Det vil sige at barnet gylper som en reaktion på de mælkeproteiner der bliver overført til modermælken, der er altså tale om et spædbarn som reagerer allergisk overfor mælkeproteiner. Barnet vil her ...

Annonce

... ofte også have andre symptomer på allergi - f.eks. børneeksem.

Hvis et lille barn, som din dreng, tager fint på i vægt, så vil man normalt ikke gå ind og udrede særlig meget. Hvis han derimod begynder at gylpe så meget at det går ud over hans optagelse af næringsstofferne i mælken, så vil det være relevant at finde ud af, hvorfor han gylper og hvordan man så hjælper ham bedst.

Det bedste du kan gøre er i første omgang at amme din dreng hyppigt. Små hyppige måltider kan hjælpe ham til bedre at holde maden i sig. Imellem måltiderne kan du også give ham en sut, fordi det at sutte hjælper på tarmbevægelserne og sender derved maden igennem systemet. Derudover kan du med fordel amme ham i stillinger, hvor han så vidt muligt er opretsiddende, det vil sige at du skal prøve at holde ham lidt højt. Am f.eks. gerne med tvillingestilling, hvor han vender bagud under din arm.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det vil være en god idé at holde ham let oprejst efter han har spist, så maden får en chance for at komme ned gennem maven. Prøv derfor at undgå alt for meget tumlen og rumsteren med ham lige efter et måltid. Det kan i denne forbindelse være udmærket at sætte ham i en skråstol eller en sækkestol. Man skal dog passe på at det ikke bliver for meget og være meget opmærksom på at selvom han gylper, så er det fortsat vigtigt for ham at ligge på maven dagligt og at sidde i en skråstol er meget passivt. Man skal her også være opmærksom på evt. tryk på hans hoved, så den runde hovedfacon bibeholdes.

Vælger man at tilbyde barnet flaske, så vil det hos jer være en rigtig god idé at give ham Nutramigen eller Profylac, da disse erstatninger har dokumenteret effekt i forhold til allergi og derfor anbefales de første 4 måneder. Alternativt kan man forsøge med Enfamil A.R. som erstatning med henblik på at nedsætte gylpen.

Man kan også gøre det at man malker brystmælk ud og tilsætter aprestagum eller johannesbrødkernemel som det også hedder. Det kan købes på apoteket. Man kommer ½ tsk/1g aprestagum i 200ml udmalket modermælk. Det gør mælken tykkere og bevirker derved at mælken lettere bliver i maven. I modsætning til Enfamil A.R. bliver mælken her dog tyk allerede i flasken og det kan være lidt sværere for barnet at få den ud. Derudover har Enfamil A.R. dokumenteret effekt ...

Jeg håber mine tanker og forklaringer her hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger