Svar: Misunder svigermor

18. maj 2008

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære søde gode mor

Hvor skal jeg næste begynde... Sikke en masse tanker og jeg kan godt forstå du synes det er svært at agere rundt i den familie.

Nu er det sådan at selvom man har født 3 børn eller har været mor i mere end 20 år, så gør det ikke nødvendigvis en til en bedre mor end hende der har været mor i 4 måneder. Det kan godt være at du oplever at din svigermor har mange ressourcer i forhold til små børn - eller at hun i hvert fald gerne vil give udtryk for at hun har det, men det har du altså også og ud fra det du fortæller så vil jeg sige at det du gør i forhold til din datter lyder rigtig godt.

Det er rigtigt synd at du har en svigermor som får dig til at tvivle på dine evner som mor. Det har hun absolut ingen ret til og det kan hun ikke være bekendt. Det er heller ikke i orden at hun bag din ryg, forsøger at få sin søn til at give jeres barn modermælkserstatning eller at hun truer dig med at hvis du ikke lægger barnet til, så vil hun gøre det - det er uacceptabelt og det er godt at du siger fra, selvom det er svært.

Hvem har du i din omgangskreds, som du kan læne dig op af? Du skriver at du har brugt din mødregruppe meget og at du også har brugt professionelle (jeg går ud fra at det er din læge og din sundhedsplejerske) og det er meget vigtigt at du bliver ved med dette. Du skal tro på at det du gør og det du fornemmer omkring dit barn er rigtigt og at du er den bedste, fordi du selvfølgelig kender din datter bedst.

At tro man er en bedre mor, hvis man sætter sig og græder sammen med barnet hvis det er faldet og har slået sig er fuldstændig bagvendt. Det har barnet slet ikke brug for. I en sådan situation har barnet slet ikke brug for en mor, som himler op og går i selvsving men derimod brug for en mor, som tager det helt roligt, trøster og beroliger og motiverer barnet til at lege videre fordi det hele nok skal gå.

Du skriver at når telefonen ringer så får du hjertebanken og du ved ikke hvad du skal sige, hvad du skal tale med dem om ... jeg får lyst til at spørge - "hvorfor tager du telefonen?". Hvis du kan se at det er din svigermor der ringer og du ikke har overskud til at tale med hende, så lad være. Du behøver ikke at komme med ...

Annonce

... nogen større forklaringer, hvis hun efterfølgende spørger til hvad du har lavet eller hvor du har været henne. Man er jo ikke tvunget til at tale med sin svigermor dagligt, selvom man har fået et lille barn.

Som nybagt mor så kan det være en god idé at finde sig en rollemodel. Hvem har du i din omgangskreds, i mødregruppen eller i familien som du kan bruge. Det kan også være en helt 3 type person, som du kan finde støtte i. Det kan være at tænke "hvordan ville hun have gjort" og så kan du prøve at gøre det. Det kan nogle gange hjælpe.

Og så skal du tro på dig selv og på det du gør. Du har ingen grund til at misunde din svigermor. Det kan godt være at du kun er 23 år, men du er på mange måder meget mere moden end din svigermor er! Du skal lytte til dig selv og dit hjerte. Der er intet og absolut intet i vejen for at du lægger dig sammen med din datter i jeres seng og ammer hende, når hun skal sove. Du skriver "jeg sov sammen med hende, for fandt ud af at det var det hun havde brug for" og det er rigtigt. Men det er ikke kun hende der har behov for det, det har du også og det er helt okay. I skal bruge den tid sammen og I skal nyde den nærhed det giver jer.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det er rigtig godt at din datter trives så godt med din mælk og at du nu er begyndt med lidt grød og supplerer med en flaske vælling om aftenen. I 4-6 måneders alderen kan du tilbyde hende 2 flasker vælling (max 400ml) dagligt og det lyder passende at forsøge med dette om aftenen. Herefter kan du så få lidt sammenhængende nattesøvn. Hvis du oplever at hun efter vælling kan sove 4 timer sammenhængende, så skulle du måske gøre det at du ammer hende når hun skal puttes om aftenen og så giver hende en flaske vælling sen aften inden du selv går i seng. På den måde kan du starte din nat med 4 sammenhængende timer og det kan være guld værd.

En gang imellem kan din kæreste også give jeres datter vællingen sen aften, så kan du gå tidligere i seng og på den måde få lidt mere sammenhængende søvn og så har du også lidt mere overskud til igen at amme hende, når hun så vågner kl 04 og atter er sulten.

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke og et stort knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor