Svar: Sprogudvikling, kælenavn og bedsteforældre

10. december 2007

Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Tina

Det er rigtig dejligt at høre at Rico er begyndt at tale godt og at der kommer mange nye ord til. Det er så dejligt, når de rigtig begynder at snakke:o)

Det er helt normalt at børn kan have svært ved at sige visse konsonanter. R kan ofte være et problem, men også K lyden eller S lyden er for mange børn rigtig svært. Det er derfor ikke udsædvanligt at han har svært ved at udtale sit eget navn og det er flot at han kan sige "Ri".

Hvis du ikke er til kælenavne og ikke synes han skal kaldes Hudde af sine bedsteforældre, så synes jeg du skal sige det til dem. Hvis det går dig på og du er ked af, hvis han pludselig kommer til at ...

Annonce

... hedde det fremover, så er det en god idé at du får sagt fra nu og dette gerne før han selv bliver ekstra bevidst omkring det.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Du skal naturligvis ikke kalde ham for Hudde, hvis ikke du synes han skal hedde det og hvis du ikke ønsker at andre skal kalde ham det, så må du sige det. Det kan godt være at det er hårdt at skulle sige noget sådan til hans bedsteforældre, men hvis det er sådan du har det, ja så er det sådan og du er jo hans mor.. så tag du mod til dig og sig, at det synes du ikke de skal kalde ham, du vil være ked af at dette kælenavn følger ham til han skal i børnehave eller i skole.

Fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin