Svar: Sprogudvikling, kælenavn og bedsteforældre
10. december 2007
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Tina
Det er rigtig dejligt at høre at Rico er begyndt at tale godt og at der kommer mange nye ord til. Det er så dejligt, når de rigtig begynder at snakke:o)
Det er helt normalt at børn kan have svært ved at sige visse konsonanter. R kan ofte være et problem, men også K lyden eller S lyden er for mange børn rigtig svært. Det er derfor ikke udsædvanligt at han har svært ved at udtale sit eget navn og det er flot at han kan sige "Ri".
Hvis du ikke er til kælenavne og ikke synes han skal kaldes Hudde af sine bedsteforældre, så synes jeg du skal sige det til dem. Hvis det går dig på og du er ked af, hvis han pludselig kommer til at hedde det fremover, så er det en god idé at du får sagt fra nu og dette gerne før han selv bliver ekstra bevidst omkring det.
Du skal naturligvis ikke kalde ham for Hudde, hvis ikke du synes han skal hedde det og hvis du ikke ønsker at andre skal kalde ham det, så må du sige det. Det kan godt være at det er hårdt at skulle sige noget sådan til hans bedsteforældre, men hvis det er sådan du har det, ja så er det sådan og du er jo hans mor.. så tag du mod til dig og sig, at det synes du ikke de skal kalde ham, du vil være ked af at dette kælenavn følger ham til han skal i børnehave eller i skole.
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske