Svar: Pasning i 6 dage - er det okay

5. december 2007

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Helle

Tillykke med 1 års dagen, hurra hurra - dejlig og stor dag:o)

Der er mange meninger omkring, hvornår børn skal passes ude og hvornår de ikke skal. Som udgangspunkt mener jeg at børn ikke skal sendes på ferie, før de er så gamle at de selv ytrer ønske om at de gerne vil det. Og det handler naturligvis om at børn har det bedst hos deres forældre og at de har meget svært ved at forstå og forholde sig til at deres forældre pludselig er væk. Små børn har jo ikke tidsfornemmelse som vi andre, man kan ikke forklare dem hvad timer og dage er - de oplever bare at man er væk og det forstår de naturligvis ikke.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan gøre det, det afhænger helt af situationen, årsagen osv. men man skal vide at det ikke er barnets behov, men de voksnes, som man stiller i denne situation og det kan så også være tiltrængt og nødvendigt nogle gange.

Jeg kan godt forstå at bedste forældrene gerne vil passe jeres datter, hun er ganske givet også noget helt specielt og ganske elskelig:o) Skal hun passes er det også rigtig godt at det er hos dem, da de jo forguder hinanden og hun føler sig rigtig tryg i deres selvskab. Det har nemlig rigtig meget at sige, i forhold til, hvordan det vil gå.

Helt overordnet så handler det om tilknytning, hvilket er helt essentielt for at et barn udvikler sig rigtigt og i sund retning - et barn har brug for tilknytning til vigtige voksne.

Børn knytter sig særligt til en person, som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil ...

Annonce

... stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest er dette mor og far.

Børn har dog også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en au-pair, en bedsteforælder, en dagplejemor, en pædagog i vuggestuen osv.

I en situation, hvor I sender jeres datter på ferie, så vil hun ikke have nogle af sine primære tilknytningspersoner hos sig, men skal i flere dage nøjes med sine sekundære tilknytningspersoner. Det kan hun godt, hvis de har det godt og bedsteforældrene er gode og nærværende, opmærksomme på hendes behov, hendes vanlige rutiner osv. Men der vil sandsynligvis også komme en reaktion, for hun vil naturligvis savne jer og ingen kan erstatte mor og far.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Derfor vil du også kunne opleve at hun virker afstandstagende, når I mødes igen. Hun forstår jo ikke hvor I pludselig blev af og ingen kan forklare hende det. Derfor vil det være naturligt at hun afviser jer, ikke kaster sig om halsen på jer osv. når I mødes og det skal I så leve med og være forberedt på:o)

Jeg synes personligt at 6 dage er lang tid for et barn på 1 år, lang tid at være uden sine forældre. Måske kunne I finde på noget andet, så det ikke var mere end højst 1 overnatning eller 2 til at begynde med og så se hvordan det går.

Rigtig meget held og lykke uanset hvad I så beslutter jer for:o) Rigtig god jul og endnu engang tillykke med fødselsdagen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.