Svar: Spisning og bedsteforældre

6. november 2007

Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Dorthe

Du har fuldstændig ret i at Marcus sandsynligvis er træt, når det bliver tid til aftensmad og at det derfor er svært at få særlig meget mad i han på det tidspunkt. Ofte er børn meget sultne sidst på eftermiddagen og derfor vil det være en rigtig god idé at give ham mad på dette tidspunkt og så behøver I ikke være så fokuserede på hans indtag ved aftenmåltidet.

At spise selv kræver overskud og det er svært om aftenen, hvorfor mange børn netop om aftenen synes det er rart at blive madet. Samtidig har han dog også en alder, hvor han gerne selv vil og har brug for en succesoplevelse i at styre selv og det skal han have lov til. Han spiser sandsynligvis fortsat bedst med fingrene, men samtidig kan han uden problemer spise med en gaffel og det må du gerne lære ham, hvis han synes det kunne være sjovt. Han ligger lige på grænsen aldersmæssigt til at finde ud af det med skeen - de fleste børn er omkring 16 måneder inden de begynder at kunne det, men jeg synes bestemt at I skal forsøge.

Med hensyn til tæppet under spisebordet, så har jeg fuld forståelse for at dine svigerforældre ikke er interesseret i at det skal fyldes med mad og mælk... Jeg vil foreslå at du køber en eller to plastik underlag - du ved den slags som man har på gulvet under skrivebordsstolen. Du kan få dem billigt i f.eks. Ikea. Det ser pænere ud og samtidig suger de ikke og de er lette at tørre af og rengøre, når han er færdig med at spise.

Med hensyn til tøjdyrerne, ...

Annonce

... så lyder det som om at I her er nødt til at gå lidt på kompromis. Kunne du evt. købe en dukkestol - af af den slags man hænger på bordet, så kan du sætte stolen på bordet ved siden af din dreng og så kan bamserne sidde med ved bordet ligesom resten af familien og uden at de bliver smurt ind i mad...? Så er der også lidt 'opdragelse' i at I alle sidder ved bordet og spiser...

I skal sørge for at han får mad nok i løbet af dagen, så der netop ikke behøver være så stor fokus på hans indtag om aftenen og i princippet kan kold mad være lige så godt som varm mad og du kan derfor roligt give ham rugbrød om aftenen i en periode, hvis du tror han hellere vil have dette og I så dermed får mere madro. Ved siden af kan han så smage lidt af jeres, men det er helt rigtigt at han skal have madro og at I skal forsøge at fjerne fokus fra ham, når han spiser. Som du selv skriver, så virker det jo som om han spiser meget godt, hvis han får lov til at sidde ved bordet alene.. tankevækkende:o)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Når han beder om at komme op under et måltid så tag ham over på skødet og hjælp ham med at spise derfra, lad ham smage fra din tallerken og igen lad være med at lave et stort nummer ud af det.

Det er helt fint med en portion yoghurt eller en gang godnatgrød, - han skal ikke gå sulten i seng og igen er det noget der er let at få ned og ikke kræver det store overskud, for en lille træt gut.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og at du hermed har fået lidt idéer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder