Svar: Spisning og bedsteforældre
6. november 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Dorthe
Du har fuldstændig ret i at Marcus sandsynligvis er træt, når det bliver tid til aftensmad og at det derfor er svært at få særlig meget mad i han på det tidspunkt. Ofte er børn meget sultne sidst på eftermiddagen og derfor vil det være en rigtig god idé at give ham mad på dette tidspunkt og så behøver I ikke være så fokuserede på hans indtag ved aftenmåltidet.
At spise selv kræver overskud og det er svært om aftenen, hvorfor mange børn netop om aftenen synes det er rart at blive madet. Samtidig har han dog også en alder, hvor han gerne selv vil og har brug for en succesoplevelse i at styre selv og det skal han have lov til. Han spiser sandsynligvis fortsat bedst med fingrene, men samtidig kan han uden problemer spise med en gaffel og det må du gerne lære ham, hvis han synes det kunne være sjovt. Han ligger lige på grænsen aldersmæssigt til at finde ud af det med skeen - de fleste børn er omkring 16 måneder inden de begynder at kunne det, men jeg synes bestemt at I skal forsøge.
Med hensyn til tæppet under spisebordet, så har jeg fuld forståelse for at dine svigerforældre ikke er interesseret i at det skal fyldes med mad og mælk... Jeg vil foreslå at du køber en eller to plastik underlag - du ved den slags som man har på gulvet under skrivebordsstolen. Du kan få dem billigt i f.eks. Ikea. Det ser pænere ud og samtidig suger de ikke og de er lette at tørre af og rengøre, når han er færdig med at spise.
Med hensyn til tøjdyrerne, så lyder det som om at I her er nødt til at gå lidt på kompromis. Kunne du evt. købe en dukkestol - af af den slags man hænger på bordet, så kan du sætte stolen på bordet ved siden af din dreng og så kan bamserne sidde med ved bordet ligesom resten af familien og uden at de bliver smurt ind i mad...? Så er der også lidt 'opdragelse' i at I alle sidder ved bordet og spiser...
I skal sørge for at han får mad nok i løbet af dagen, så der netop ikke behøver være så stor fokus på hans indtag om aftenen og i princippet kan kold mad være lige så godt som varm mad og du kan derfor roligt give ham rugbrød om aftenen i en periode, hvis du tror han hellere vil have dette og I så dermed får mere madro. Ved siden af kan han så smage lidt af jeres, men det er helt rigtigt at han skal have madro og at I skal forsøge at fjerne fokus fra ham, når han spiser. Som du selv skriver, så virker det jo som om han spiser meget godt, hvis han får lov til at sidde ved bordet alene.. tankevækkende:o)
Når han beder om at komme op under et måltid så tag ham over på skødet og hjælp ham med at spise derfra, lad ham smage fra din tallerken og igen lad være med at lave et stort nummer ud af det.
Det er helt fint med en portion yoghurt eller en gang godnatgrød, - han skal ikke gå sulten i seng og igen er det noget der er let at få ned og ikke kræver det store overskud, for en lille træt gut.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre og at du hermed har fået lidt idéer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske