Svar: Svigermor driver mig til vanvid
29. oktober 2007
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Problematikken mellem svigermødre og svigerdøtre har nok altid været der og et eller andet sted, så tænker jeg at det er kommet for at blive:o) Du er således nødt til at overveje, hvordan du vil forholde dig, hvad du vil og hvad du ikke vil - hvor går dine grænser, hvad vil du acceptere og hvad vil du ikke.
Det er din datters farmor og derfor er det som udgangspunkt vigtigt at I har det nogenlunde godt sammen. Børn har glæde af og stort behov for deres bedsteforældre og selvom man som svigermor og svigerdatter ikke altid har det bedste forhold, så er det vigtigt at man forsøger - for det er vigtigt for børnenes skyld.
Når det er sagt, så synes jeg også at din kæreste har et vist ansvar. Han er en vatnisse, hvis han ikke tør sige sin mor imod og det er vigtigt at I to sætter jer ned og taler om, hvilke regler I har, hvordan I vil opdrage jeres datter osv. og det I så bliver enige om, skal I støtte hinanden i. Han skal også støtte dig og bakke dig op, hvis ting skal diskuteres i forhold til jeres datter - for som du selv skriver, så er det jer der bestemmer i sidste ende.
Bedsteforældre kan dog stadig være gode at diskutere ting med, det kan være udmærket at få deres syn på sagen. Det betyder ikke at man skal gøre som de siger, eller at deres måde at opdrage på er mere rigtig end jeres måde, men det at få flere vinkler på en sag, kan nogle gange give en bedre løsning. Derfor er det vigtigt at man så vidt muligt forsøger at drøfte og giver plads til forskellige holdninger, selvom I som forældre bestemmer i sidste ende.
Bedste forældre har det jo nogle gange med det jeg kalder "misforstået godhed". De elsker jo de børnebørn og vil derfor gerne gøre det så godt som muligt og i deres øjne er det ofte med kager, masser af slik og usunde ting. Man må godt forkæles lidt ekstra, når man er på besøg hos sine bedsteforældre, men man kan stadig også godt have visse regler. At man f.eks. ikke spiser en hel pose slik lige inden aftensmaden eller hvad det nu kan være.
Nu er din datter jo kun 5½ måned og du fortæller ikke, hvad det er I diskuterer, men som hovedregel vil jeg sige at børn godt kan skelne imellem hvilke regler der gælder hos bedstemor og hvilke regler der gælder hjemme. Ligesom de også kan skelne imellem reglerne i institutionen og reglerne hjemme. Det betyder altså at tingene godt kan være forskellige og det kan være okay.
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg at farmor faktisk er meget glad for din lille pige og at hun faktisk også synes du gør det meget godt. Det er måske netop derfor det er så svært for hende at finde ud af, hvilket ben hun skal stå på. Det er lettere i forhold til de andre pigers mor, hun kan jo ikke finde ud af det med tøjet og her kan farmor så træde til, hun kan købe noget til pigerne, sørge for at de i hvert fald går smart klædt og farmor har således en vigtig rolle her... men hvad rolle har hun hos jer?
Jeg tænker derfor at du skal forsøge at overveje, hvordan du måske kan inddrage farmor på en god måde. Hvis hun giver udtryk for gerne at ville købe noget til jeres datter, så kan du måske aftale med hende at I sammen tager ud og kigger på noget en dag. Det kan jo godt tænkes at din fornemmelse af at hun bare køber noget for ikke at gøre forskel, handler om at hun faktisk ikke rigtig ved, hvad hun skal købe - fordi du jo har styr på det hele og lillepigen ikke mangler noget...
Under alle omstændigheder kommer man altid længst via dialog og ikke ved at skændes. I første omgang er det vigtigt at du og din kæreste sætter jer ned og taler om, hvad I tænker, oplever, hvilke regler I har, hvor jeres grænser går osv osv og så støtter hinanden i dette - også i forhold til din svigermor. Og så vil det være rigtig godt at I bagefter tager en snak med svigermor om de ting, som I er enige om gerne vil er anderledes.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske