Svar: Svigermor driver mig til vanvid

29. oktober 2007

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære mor

Problematikken mellem svigermødre og svigerdøtre har nok altid været der og et eller andet sted, så tænker jeg at det er kommet for at blive:o) Du er således nødt til at overveje, hvordan du vil forholde dig, hvad du vil og hvad du ikke vil - hvor går dine grænser, hvad vil du acceptere og hvad vil du ikke.

Det er din datters farmor og derfor er det som udgangspunkt vigtigt at I har det nogenlunde godt sammen. Børn har glæde af og stort behov for deres bedsteforældre og selvom man som svigermor og svigerdatter ikke altid har det bedste forhold, så er det vigtigt at man forsøger - for det er vigtigt for børnenes skyld.

Når det er sagt, så synes jeg også at din kæreste har et vist ansvar. Han er en vatnisse, hvis han ikke tør sige sin mor imod og det er vigtigt at I to sætter jer ned og taler om, hvilke regler I har, hvordan I vil opdrage jeres datter osv. og det I så bliver enige om, skal I støtte hinanden i. Han skal også støtte dig og bakke dig op, hvis ting skal diskuteres i forhold til jeres datter - for som du selv skriver, så er det jer der bestemmer i sidste ende.

Bedsteforældre kan dog stadig være gode at diskutere ting med, det kan være udmærket at få deres syn på sagen. Det betyder ikke at man skal gøre som de siger, eller at deres måde at opdrage på er mere rigtig end jeres måde, men det at få flere vinkler på en sag, kan nogle gange give en bedre løsning. Derfor er det vigtigt at man så vidt muligt forsøger at drøfte og giver plads til forskellige holdninger, selvom I som forældre bestemmer i sidste ende.

Bedste forældre har det jo nogle gange med det jeg kalder "misforstået godhed". De elsker jo de børnebørn og vil derfor gerne gøre det så godt som muligt og i deres øjne er det ofte med kager, masser af slik og usunde ting. Man må godt forkæles lidt ekstra, når man er på besøg hos sine bedsteforældre, men man kan stadig også godt have visse regler. At man f.eks. ikke spiser en hel ...

Annonce

... pose slik lige inden aftensmaden eller hvad det nu kan være.

Nu er din datter jo kun 5½ måned og du fortæller ikke, hvad det er I diskuterer, men som hovedregel vil jeg sige at børn godt kan skelne imellem hvilke regler der gælder hos bedstemor og hvilke regler der gælder hjemme. Ligesom de også kan skelne imellem reglerne i institutionen og reglerne hjemme. Det betyder altså at tingene godt kan være forskellige og det kan være okay.

Når jeg læser dit brev, så tænker jeg at farmor faktisk er meget glad for din lille pige og at hun faktisk også synes du gør det meget godt. Det er måske netop derfor det er så svært for hende at finde ud af, hvilket ben hun skal stå på. Det er lettere i forhold til de andre pigers mor, hun kan jo ikke finde ud af det med tøjet og her kan farmor så træde til, hun kan købe noget til pigerne, sørge for at de i hvert fald går smart klædt og farmor har således en vigtig rolle her... men hvad rolle har hun hos jer?

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Jeg tænker derfor at du skal forsøge at overveje, hvordan du måske kan inddrage farmor på en god måde. Hvis hun giver udtryk for gerne at ville købe noget til jeres datter, så kan du måske aftale med hende at I sammen tager ud og kigger på noget en dag. Det kan jo godt tænkes at din fornemmelse af at hun bare køber noget for ikke at gøre forskel, handler om at hun faktisk ikke rigtig ved, hvad hun skal købe - fordi du jo har styr på det hele og lillepigen ikke mangler noget...

Under alle omstændigheder kommer man altid længst via dialog og ikke ved at skændes. I første omgang er det vigtigt at du og din kæreste sætter jer ned og taler om, hvad I tænker, oplever, hvilke regler I har, hvor jeres grænser går osv osv og så støtter hinanden i dette - også i forhold til din svigermor. Og så vil det være rigtig godt at I bagefter tager en snak med svigermor om de ting, som I er enige om gerne vil er anderledes.

Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.