Svar: Mormor opdrager
27. september 2007
Alder:
16 mdr.
Kære Winnie
Det er helt uacceptabelt det du fortæller og jeg kan godt forstå at I ikke har lyst til at invitere mormor på besøg. Jeg kan også godt forstå at du har svært ved at tage den konfrontation, fordi det er din mor, men det er meget vigtigt at du gør det. Du er selv voksen og du er mor nu og du har et ansvar for din datter om at hun skal behandles ordentligt og det er ikke okay at hun bliver kaldt for en so, eller bliver slået over fingrene.
Mange tror at et rap over fingrene tager børn ikke skade af, men det er faktisk forbudt ved lov. I 1997 blev det efter lang tids politisk debat i Folketinget besluttet helt at afskaffe det der hedder revselsesret og loven siger nu at:
"Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt for sin person og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller anden krænkende behandling."
Sådan er det og derfor har mormor ingen ret til at gøre det hun gør. Det er både nedværdigende og forbudt.
Du kan vælge endten at tage konfrontationen en dag, hvor du oplever at det sker. Eller I kan vælge både du og din mand at invitere mormor til en samtale, hvor I fortæller hvordan I har det med det I oplever. Du skal naturligvis fortælle at I under ingen omstændigheder kan acceptere at hun slår jeres datter, heller ikke selvom det "kun" er et rap over fingrene. Og I vil heller ikke høre på at hun kalder hende for en so. Jeg synes også I skal spørge mormor, hvordan hun selv ville have det hvis I kaldte hende for en so eller hvordan hun ville have det hvis hun hørte at din mand kaldte dig det...
Da det nu er mormor, så tænker jeg også at du skal prøve at gennemtænke hvordan du selv er vokset op. Hvordan har din mor talt til dig, hvordan har du haft det med det, hvordan har du oplevet at vokse op. Har du oplevet et hjem med kærlighed og omsorg, knus og kram eller hvordan har det været. Er du blevet kaldt forskellige grimme ting?
Jeg nævner det naturligvis fordi mormor jo kan gå i forsvar ved at sige at hun altid har været en god mor for dig og spørge om du ikke har haft det godt nok og her er det rigtig vigtigt at du lige har gennemtænkt hvordan det har været. Hvis du har haft en dejlig og tryg barndom og har oplevelsen af at have haft en kærlig og forstående mor, så kan du jo sige det og så fortælle at netop derfor er du også så rystet over hvordan hun opfører sig overfor din datter. Hvis du derimod har oplevet at blive talt grimt til osv. så synes jeg du skal sige det og så fortælle hvad det har gjort ved dig og det ønsker du ikke din datter skal opleve.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Det var godt du skrev. Rigtig meget held og lykke og stort knus herfra. Du må meget gerne give mig en tilbagemelding om hvordan jeres samtale kommer til at forløbe.
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske