Svar: Vores datter er bange for bedsteforældre
7. oktober 2003
Alder:
11 mdr.
Kære forældre til Frk. Sur
Hvor tit er I sammen med mormor og morfar og bor de rent geografisk i nærheden af jer? Det har selvfølgelig betydning for hvor god muligheden er for, at der kan blive skabt tillid imellem dem.
Ofte er det nok sådan at det er nemmere at skabe en tæt kontakt til mormor, fordi barnet jo i begyndelsen er tættere knyttet til sin mor, som jo også ofte vil være tættere knyttet til sin egen mor (mormor). Men i jeres tilfælde er det jo modsat og det kan selvfølgelig være ekstra frustrerende både for mor og mormor.
Jeg tror det er utroligt vigtigt ikke at presse jeres datter til kontakt. I skal alle tilbringe så meget tid sammen som muligt, og så lade hende mærke at I andre føler trygheden. Lad hende selv tage kontakten. Der er igen grund til at presse hende til knus, men lad hende selv komme og være imødekommende, når hun er der og lad hende gå igen. Det at hun selv får lov til at nærme sig langsomt (hele tiden komme - gå) er med til at opbygge hendes tryghed.
Lad mormor og morfar lege godt med storesøster, lave lege hvor også den lille kan være med. Når hun oplevet at storesøster er tryg, ler, griner, hygger sig, så vil hun måske også få lyst til at være med. De kan f.eks trille bold på gulvet, lave puslespil, tegne, danse sammen osv. Hele tiden indenfor de grænser jeres yngste pige nu har.
Hvis I har mulighed for at være sammen mere end et par timer en gang imellem ville det være godt. I kunne f.eks. tage på en lille ferie sammen, eller bo hos hinanden en week-end.
Umiddelbart tror jeg at tiden vil arbejde for jer, hvis bare I giver hende tiden og roen til det.
Held og lykke fremover til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske