Svar: Vores datter er bange for bedsteforældre

7. oktober 2003

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære forældre til Frk. Sur

Hvor tit er I sammen med mormor og morfar og bor de rent geografisk i nærheden af jer? Det har selvfølgelig betydning for hvor god muligheden er for, at der kan blive skabt tillid imellem dem.

Ofte er det nok sådan at det er nemmere at skabe en tæt kontakt til mormor, fordi barnet jo i begyndelsen er tættere knyttet til sin mor, som jo også ofte vil være tættere knyttet til sin egen mor (mormor). Men i jeres tilfælde er det jo modsat og det kan selvfølgelig være ekstra frustrerende både for mor og mormor.

Jeg tror det er utroligt vigtigt ikke at presse jeres datter til kontakt. I skal alle tilbringe så meget tid sammen som muligt, og så lade hende mærke at I andre føler trygheden. Lad hende selv tage kontakten. Der er igen grund til at presse hende til knus, men lad hende selv komme og ...

Annonce

... være imødekommende, når hun er der og lad hende gå igen. Det at hun selv får lov til at nærme sig langsomt (hele tiden komme - gå) er med til at opbygge hendes tryghed.

Lad mormor og morfar lege godt med storesøster, lave lege hvor også den lille kan være med. Når hun oplevet at storesøster er tryg, ler, griner, hygger sig, så vil hun måske også få lyst til at være med. De kan f.eks trille bold på gulvet, lave puslespil, tegne, danse sammen osv. Hele tiden indenfor de grænser jeres yngste pige nu har.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Hvis I har mulighed for at være sammen mere end et par timer en gang imellem ville det være godt. I kunne f.eks. tage på en lille ferie sammen, eller bo hos hinanden en week-end.

Umiddelbart tror jeg at tiden vil arbejde for jer, hvis bare I giver hende tiden og roen til det.

Held og lykke fremover til jer alle.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder