Svar: Første pasning natten over

6. maj 2012

Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Anne-Katrine

Tak for dit brev og alle dine tanker ... :)

Med den alder din datter har, så synes jeg det er rigtig fint at I vil lade hende passe en dag, aften og nat. Det er naturligvis ikke hendes behov at blive passet, men jeres behov som forældre, at være sammen en nat uden barn og I må naturligvis gerne prioritere hinanden. Og jeres datter tager ikke skade af at blive passet af din mor og/eller søster.

Jeg vil foreslå at I arrangerer det sådan at din mor og/eller søster henter hende i vuggestuen og tilbringer eftermiddagen sammen med hende. Det er jeres datter vant til, så det vil ikke være nyt for hende at det er sådan dagen er. Jeg vil foreslå at de tager hjem til jer og passer hende i jeres hjem, så hun er i sine trygge og vante omgivelser og også kan puttes i egen seng.

I takt med at dagen og aftenen skrider frem, så vil der naturligt være den forskel fra tidligere, at I ikke kommer hjem, men at din mor og søster laver mad, spiser sammen med hende og de hygger jer sammen, ligesom I plejer at gøre. Derefter vil jeres datter kunne komme i bad og blive puttet i sin seng som hun plejer og vågner hun om natten, kan hun naturligt blive hentet ind og putte sammen med mormor og moster, hvis hun har brug for det. Altså rutiner der ligner de rutiner hun kender og er tryg ved, det er bare ikke mor og far der er der, men mormor og moster.

Jeg ...

Annonce

... synes det er rigtig fint og det er vigtigt at mormor / moster og jeres datter kender hinanden og er trygge ved hinanden. Derfor er det super at de har hentet hende i daginstitution før og er vant til at være sammen om dagen. Genkendelighed er tryghed. Jeg tænker dog at det er begrænset, hvor meget genkendelighed der vil være ved at de prøver at "træne putning" en eller to aftener inden I tager af sted og tænker at det måske vil forvirre jeres datter unødigt og gøre hende ked af det, så hun i stedet bliver usikker og utryg, når hun så skal puttes og I ikke er der.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Derfor vil jeg hellere anbefale at I bruger lidt tid sammen i dagene op til at hun skal passes, hvor I leger sammen, spiser sammen osv. så hun er helt tryg ved dette, men hvor du stadig putter hende, når hun skal sove, så det at overgive sig til søvnen er forbundet med noget trygt og dejligt. Og så er det naturligt for dem at tage over, når du og far så er væk og de skal klare det selv. Så ja til at I er sammen og bruger tid sammen og på den måde er trygge ved hinanden og det der skal foregå, men nej til at lave en "trænings-aften" og så må du i stedet tro på at det vil gå helt fint, når det er tid, fordi det at din mor og søster putter jeres datter vil være en helt naturlig afslutning på en dag, hvor de har været sammen hele dagen ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.