Svar: Campingvogn kommer før deres eneste barnebarn

7. maj 2010

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Jeres dreng er kun 6 måneder gammel, han har på grund af sin hjertefejl været indlagt rigtig meget og har været mange ting igennem og jeg synes det vigtigste må være at give ham så meget ro som muligt. Han har absolut ikke behov for at blive passet af sine bedsteforældre og det gør ikke hans tilknytning til dem større, hvorvidt han lige nu passes af dem eller ej.

At mormor og morfar har kontakt med jer en til to gange om ugen og spørger ind til både jer og ham, skyldes nok at det er morforældre - det er mor der går hjemme, mor der føder barnet og kontakten mellem mor og mor-forældre er anderledes end kontaktet mellem mor og far-forældre ...

Farmor og farfar er også interesseret i deres sønnesøn, tag ikke fejl af det, de skriver et par gange om ugen og spørger ind til det. At de ikke kommer så meget forbi skyldes måske at de ikke rigtig føler de kan gøre så meget og samtidig er farmor naturligt bekymret - fordi jeres lille dreng jo har været meget syg og hun ved ikke rigtig, hvordan hun skal forholde sig til det.

Bedstemor og bedstefar kommer vel ind i billedet, fordi det ene sæt af bedsteforældre er skilt (og der kan således også være nogle problematikker her) ... de kontakter jer en gang om ugen eller hver anden uge og kommer så en gang imellem på besøg - jeg synes det lyder som om at jeres familie er meget interesseret i jeres lille dreng og gerne vil jer - men naturligvis ikke vil rende jer på dørene eller genere jer ...

Set udefra, så har farmor og farfar ret til at sige fra, når I spørger om de vil passe - det er jo også derfor I spørger, I beordrer dem det jo ikke, men spørger ...

Annonce

... om de kan og så svarer de "at lige den weekend passer det dem ikke så godt, fordi de skal i campingvogn ...". Det er åbent og ærligt og det har de ret til.

Du har tilbudt dem at passe og de har truffet valget om camping og sådan er det. Morfar kan passe i stedet og det vil han sikkert gerne og det er helt fint. Det er trygt og rart for jeres lille dreng at blive passet af dem han kender bedst, som sagt har han slet ikke behov for at blive passet med den alder han har ... :) Det er et voksent behov, ikke hans behov.

Og ja, så kommer farmor og farfar måske og siger at de også gerne vil passe og det er jo super - så kan de så passe, når det til den tid er passende for alle. De tilbyder sig og I tager det med i jeres overvejelser og vurderer så om det kan lade sig gøre en dag.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Hvis I gerne vil have at han ser sine bedsteforældre mere, så vil det være godt at invitere dem til at besøge jer. Men at blive passet af dem, har han faktisk ikke brug for ... Det er ikke synd for ham, at han lige nu ikke ser sine bedsteforældre mere end 1-2 gange om måneden, det er helt okay. Der er masser af bedsteforældre i jeres familie og han kan sagtens få et nært og tæt forhold til den ældre generation, som det er hos jer.

Naturligvis skal han se dem, for at lære dem at kende og for at de også lærer ham at kende, men han er stadig kun ½ år og altså stadig kun et lille myr :) Så giv det tid, pres ikke unødigt på.

Til efteråret udgiver jeg en bog der handler om bedsteforældre og lidt af den problematik du beskriver - så glæd dig, der er noget at ønske sig :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor