Svar: Campingvogn kommer før deres eneste barnebarn
7. maj 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeres dreng er kun 6 måneder gammel, han har på grund af sin hjertefejl været indlagt rigtig meget og har været mange ting igennem og jeg synes det vigtigste må være at give ham så meget ro som muligt. Han har absolut ikke behov for at blive passet af sine bedsteforældre og det gør ikke hans tilknytning til dem større, hvorvidt han lige nu passes af dem eller ej.
At mormor og morfar har kontakt med jer en til to gange om ugen og spørger ind til både jer og ham, skyldes nok at det er morforældre - det er mor der går hjemme, mor der føder barnet og kontakten mellem mor og mor-forældre er anderledes end kontaktet mellem mor og far-forældre ...
Farmor og farfar er også interesseret i deres sønnesøn, tag ikke fejl af det, de skriver et par gange om ugen og spørger ind til det. At de ikke kommer så meget forbi skyldes måske at de ikke rigtig føler de kan gøre så meget og samtidig er farmor naturligt bekymret - fordi jeres lille dreng jo har været meget syg og hun ved ikke rigtig, hvordan hun skal forholde sig til det.
Bedstemor og bedstefar kommer vel ind i billedet, fordi det ene sæt af bedsteforældre er skilt (og der kan således også være nogle problematikker her) ... de kontakter jer en gang om ugen eller hver anden uge og kommer så en gang imellem på besøg - jeg synes det lyder som om at jeres familie er meget interesseret i jeres lille dreng og gerne vil jer - men naturligvis ikke vil rende jer på dørene eller genere jer ...
Set udefra, så har farmor og farfar ret til at sige fra, når I spørger om de vil passe - det er jo også derfor I spørger, I beordrer dem det jo ikke, men spørger om de kan og så svarer de "at lige den weekend passer det dem ikke så godt, fordi de skal i campingvogn ...". Det er åbent og ærligt og det har de ret til.
Du har tilbudt dem at passe og de har truffet valget om camping og sådan er det. Morfar kan passe i stedet og det vil han sikkert gerne og det er helt fint. Det er trygt og rart for jeres lille dreng at blive passet af dem han kender bedst, som sagt har han slet ikke behov for at blive passet med den alder han har ... :) Det er et voksent behov, ikke hans behov.
Og ja, så kommer farmor og farfar måske og siger at de også gerne vil passe og det er jo super - så kan de så passe, når det til den tid er passende for alle. De tilbyder sig og I tager det med i jeres overvejelser og vurderer så om det kan lade sig gøre en dag.
Hvis I gerne vil have at han ser sine bedsteforældre mere, så vil det være godt at invitere dem til at besøge jer. Men at blive passet af dem, har han faktisk ikke brug for ... Det er ikke synd for ham, at han lige nu ikke ser sine bedsteforældre mere end 1-2 gange om måneden, det er helt okay. Der er masser af bedsteforældre i jeres familie og han kan sagtens få et nært og tæt forhold til den ældre generation, som det er hos jer.
Naturligvis skal han se dem, for at lære dem at kende og for at de også lærer ham at kende, men han er stadig kun ½ år og altså stadig kun et lille myr :) Så giv det tid, pres ikke unødigt på.
Til efteråret udgiver jeg en bog der handler om bedsteforældre og lidt af den problematik du beskriver - så glæd dig, der er noget at ønske sig :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske