Brev:
Misundeligt enebarn?
7. maj 2010
Alder:
14 mdr.
Misundeligt enebarn?
Hej Helen!
Så er jeg på banen igen med et spørgsmål om vores skønne datter på 14 måneder.
Hun udvikler sig virkelig hurtigt i øjeblikket og sover rimelig meget. Fik dræn i ørerne for en måneds tid siden.
Men mit spørgsmål går på, at hendes dagplejemor ugentlig kommenterer, at J er misundelig på de andre børn. De må ikke sidde oppe ved dagplejemoderen - det må kun J. Derudover kan dagplejemoderen ikke gå ud af Js syne - fx for at skifte en ble på en af de andre børn - uden at hendes verden nærmest bryder sammen. Gæstebørn synes hun helt klart også er irriterende.
Hun startede i dagpleje medio januar og har således været derude i ca 4 mdr. Og hun tog lang tid om at blive kørt ind... Måske også fordi jeg havde svært ved tanken om at min barsel nu var slut. Det skal jeg ikke fornægte. Hun græd hver morgen ved aflevering i mindst 2 månder...
Siden J startede er der kommet 2 nye børn til (9 og 11 mdr), J er 14 mdr og så er der et barn på 2 år og 3 mdr. Så det er et forholdvis "ungt" hold hun har. Hver gang der starter et nyt barn, reagerer J med at være mere pylret og mere misundelig.
Hun vil helst bare være hjemme ved dagplejemoderen, uden gæster og lege på hendes gulv. Men sådan er verden jo ikke...
Hvordan skal jeg tackle det? Hver gang dagplejemoderen nævner det, bliver jeg i tvivl om, hvorvidt hun er den rigtige dagplejemor, hvorvidt vi gør noget forkert i vores opdragelse af J osv.
Vi leger ofte titte-bøh og siger altid "nu går mor ud og laver mad" osv. Men hun får uden tvivl en del opmærksomhed...
Jeg er egentlig bare så træt af at høre om Js misundelse.. Er misundelse det samme som jalousi?
Mange spørgsmål; jeg glæder mig til at høre dit svar :-)
Mange hilsner
Js mor