Misundeligt enebarn?

7. maj 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Misundeligt enebarn?

Hej Helen!

Så er jeg på banen igen med et spørgsmål om vores skønne datter på 14 måneder.

Hun udvikler sig virkelig hurtigt i øjeblikket og sover rimelig meget. Fik dræn i ørerne for en måneds tid siden.

Men mit spørgsmål går på, at hendes dagplejemor ugentlig kommenterer, at J er misundelig på de andre børn. De må ikke sidde oppe ved dagplejemoderen - det må kun J. Derudover kan dagplejemoderen ikke gå ud af Js syne - fx for at skifte en ble på en af de andre børn - uden at hendes verden nærmest bryder sammen. Gæstebørn synes hun helt klart også er irriterende.

Hun startede i dagpleje medio januar og har således været derude i ca 4 mdr. Og hun tog lang tid om at blive kørt ind... Måske også fordi jeg havde svært ved tanken om at min barsel nu var slut. Det skal jeg ikke fornægte. Hun græd hver morgen ved aflevering i mindst 2 ...

Annonce

... månder...

Siden J startede er der kommet 2 nye børn til (9 og 11 mdr), J er 14 mdr og så er der et barn på 2 år og 3 mdr. Så det er et forholdvis "ungt" hold hun har. Hver gang der starter et nyt barn, reagerer J med at være mere pylret og mere misundelig.

Hun vil helst bare være hjemme ved dagplejemoderen, uden gæster og lege på hendes gulv. Men sådan er verden jo ikke...

Hvordan skal jeg tackle det? Hver gang dagplejemoderen nævner det, bliver jeg i tvivl om, hvorvidt hun er den rigtige dagplejemor, hvorvidt vi gør noget forkert i vores opdragelse af J osv.

Vi leger ofte titte-bøh og siger altid "nu går mor ud og laver mad" osv. Men hun får uden tvivl en del opmærksomhed...

Jeg er egentlig bare så træt af at høre om Js misundelse.. Er misundelse det samme som jalousi?

Mange spørgsmål; jeg glæder mig til at høre dit svar :-)

Mange hilsner
Js mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre