Svar: Fest uden børn?
16. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Nikolajs mor
Jeg synes I skal lade mormor passe alle tre børn. Jeg ved godt at Nikolaj ikke er så gammel og at han stadig har brug for brystet inden han skal sove, men undvære det en enkelt dag/aften kan han godt i den alder og han vil jo have sine storebrødre at spejle sig i og en mormor som vi passe godt på ham - så jeg synes I skal lade hende tage sig af det.
Du skriver at han plejer at blive ammet inden middagsluren og gør han fortsat det til den tid, er det fint at du ammer ham inden I tager af sted, derefter vil mormor eller evt. du selv kunne putte ham til middagslur og når han så vågner, så er det mormor der er der (ligesom hun var der, da han faldt i søvn) og så hygger de sig allesammen.
Jeres drenge får mad i løbet af dagen som de plejer, leger, har det sjovt og hygger sig, får et aftenbad, en godnathistorie eller hvad I nu plejer at gøre og så kan mormor prøve at give Nikolaj en flaske eller bare give ham lidt lun mælk af en tudkop - en gammeldags en af slagsen, hvor mælken løber ud, når man hælder. Herefter kan hun evt. lægge sig med ham på jeres seng og lade ham få masser af nærhed, tryghed osv. som han plejer - men altså uden at blive ammet. Det skal nok gå fint - måske ender det med at alle 3 børn ligger i sengen og hygger og fred være med det :)
Vågner han om natten og er ked af det, søger brystet og I endnu ikke er kommet hjem, ja så må hun prøve hvad hun nu kan for at få ham rolig. Måske vil han acceptere en kop eller en flaske, måske vil han have brug for at hun står op med ham og sætter sig i stuen med ham ... det betyder ikke noget, bare hun formår at bevare roen og ikke fokuserer på regler og faste rutiner, men gør det som virker, så er det godt :)
Og så skal du prøve at nyde den mulighed at I forældre for en gang skyld kan være sammen uden afbrydelse af børn - bare nyde den gode mad, et dejligt glas vin og en sjæler på dansegulvet :)
Rigtig god fornøjelse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske