Svar: Overnatning hos mormor
1. marts 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Frederiks mor
Som udgangspunkt mener jeg ikke at børn skal sove ude, før de er så gamle at de selv begynder at give udtryk for at de gerne vil. At Frederik allerede gør dette i en alder af 2 år, skyldes højst sandsynligt at han spejler sig i storebror og naturligt vil det storebror gør :)
Jeg synes derfor det et eller andet sted må prøves af. Han forstår sandsynligvis ikke helt hvad det indebærer endnu, men hvis han er glad og tryg ved mormor, så kan det gå rigtig fint ... Det kan dog også godt være at han bliver ked af det.
En stille optrapning til at sove sammen kunne være at lade mormor passe jeres mellemste en hel dag, så han fik oplevelsen af også at have mormor for sig selv, ligesom storebror har. Det er måske mere det han ønsker end at sove der ... I kan også overveje om de to kunne sove hos mormor sammen, så var han ikke helt alene der og ville måske synes det var sjovere.
En anden mulighed er at mormor er hos jer og sover hos jer først, derefter kan drengene så komme på overnatning hos mormor. Hos jer kunne mormor jo f.eks. læse godnathistorie, være den der gav aftenbad, hjalp med tandbørstningen eller lignende og så kunne I få en fornemmelse af hvordan den mellemste reagerer, om det vil være okay eller om det trods alt er bedst, når det er mor eller far. Jeg ved godt at der naturligvis vil være forskel fordi I her er hjemme og kan træde til, men stadig kunne det måske give jer et fingerpeg om, hvad det er jeres dreng har lyst til :)
Håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske