Svar: Er det skadeligt at undvære mor og far i 5 dage ?
12. januar 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Rikke
Jeg synes det lyder så skønt med en tur til USA, hvor I kan være par uden at tænke (alt for meget) på børnene derhjemme. Jeg synes bestemt at I skal tage af sted under de forhold du beskriver :)
I har et rigtig godt netværk og børnene har tæt kontakt til deres bedsteforældre, som skal passe dem imens I er væk. Deres hverdag vil ligne sig selv rigtig meget, fordi de skal i vuggestue og børnehave som de plejer og de vil sikkert nyde at det er bedsteforældrene som passer og der således er lidt andre regler og lidt mere forkælelse i de dage I er væk.
Den helt store fordel hos jer er at børnene jo også har hinanden og at de har den alder de har. Den ældste vil i en alder af knap 4 år godt kunne forholde sig til at I er væk og kommer hjem igen og man kunne her godt lave et nedtællingsskema, hvor de klipper en dag af 5, 4, 3, 2 osv. indtil mor og far kommer hjem igen. Det vil være rigtig dejligt for en næsten 4 årig at kunne følge med i det på denne måde.
Hvis du er rigtig kreativ, så kunne du skrive en lille historie til dem, som de så kunne få læst højt hver dag og når der ikke var flere historier, så kommer mor og far hjem igen - lidt ligesom når man åbner kalenderen frem mod juleaften.
Den yngste vil naturligt ikke kunne forholde sig til hvor I er eller hvornår I kommer hjem, men hun vil spejle sig i sin storebror og når han virker glad, tilfreds og rolig så vil hun også være det.
Så jeg synes det lyder som en god idé at tage af sted, som du beskriver det hele :)
Rigtig god rejse, når I kommer dertil :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske