Svar: Kontakt til bedsteforældre

3. juni 2004

Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære uglesete svigerdatter.

Naturligvis tror jeg på din historie og jeg kan godt forstå at du har det rigtig skidt. Det er bestemt ikke befordrende for dit selvværd og for din følelse som mor, at opleve situationen som du oplever den:o)

Det er meget svært for mig at sige, hvad det er for psykologiske processer der rumsterer i dine svigerforældre og i deres forhold til din mand. Hvilken opvækst har han haft? Synes han at han har fået en god opdragelse, at de har været der for ham, lyttet til hans behov osv? For som du beskriver situationen, så lyder det ikke som om at de lytter til ham nu, eller også er det fordi din mand ikke melder klart ud.

Jeg tror i jeres situation at det er meget vigtigt at du i stedet for at diskutere og skændes med din mand tager en snak omkring dette. For hvis din mand elsker dig, og det gør han vel i og med at han har valgt dig og valgt at I skulle have barn sammen, så skal han også stå ved sit valg og bakke dig 100 pct op. Jeg tror det er meget vigtigt at han får fortalt sine forældre at de må acceptere hans valg, at du er den han elsker, at han har det godt sammen med dig og sådan skal det blive ved med at være. Det er ikke noget de kan ændre på!

Samtidig så er det også utroligt vigtigt, når I er sammen at han åbentlyst bakker dig op og fortæller at de valg I har taget for jeres barn er i fælles om. At han synes du er en fantastisk mor! At din svigerfar f.eks. synes at du ammer for meget, det kan han jo mene om, hvad han vil, og du kan ikke ændre denne mening (i hvert fald ikke lige nu), men I (du og din mand) må stå sammen om de valg I tager og direkte melde ud, at sådan har I valgt fordi I mener det er bedst.

Som jeres datter vokser op, vil dine svigerforældre kunne se, at det I gør har været rigtigt. Det er der kommet en glad og harmonisk pige ud ...

Annonce

... af, som trives og har det rigtig godt. Men det tager naturligvis tid at se 'frugten' af den opdragelse du giver som mor, eller som I giver som forældre.

Jeg synes det er vigtigt at jeres datter har kontakt til sine bedsteforældre, men som situationen er så behøver I bestemt ikke rende hinanden på dørerne. At ses til familiefødselsdage og højtider kan være helt fint. Det er klart at i forhold til bedsteforældrerelationen, så er det naturligvis ikke optimalt kun at ses få gange om året, men sådan er det jo i mange familier. Idag bor børn og bedsteforældre ofte langt fra hinanden, nogle børn har f.eks. bosat sig i udlandet, og her ser man jo ikke hiananden meget, hvilket jo kan fungere ganske udmærket.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

I forhold til forældrerelationen, altså forholdet mellem jeres datter og du og din mand, så er det i hvert fald ikke befordrende at vokse op i et hjem, hvor der ofte bliver diskuteret og måske grædt. Så ud fra din historie så er det da bedre at have to harmoniske forældre, som har det godt sammen, og så bo langt fra bedste forældrene, end at lade dem påvirke dagligdagen i den grad det sker hos jer. Den dårlige samvittighed overfor bedsteforældrene kan du ikke bruge til noget. Men den dårlige samvittighed over ikke at kunne være tilstrækkelig mor pga bedsteforældrene den kan du gøre noget ved (og din mand kan) og hvis det er kun at se hinanden et par gange om året, så er det sådan, og du kan gå med løftet pande.

Jeg er helt sikker på at du er en rigitg god mor, som gør din mange rigtig gode overvejelser omkring din datter. Tro på dig selv, tro på at du er den der ved, hvad der er bedst for hende og at de valg du træffer er gode valg. Vi kan alle træffe forkerte valg en imellem, men det lærer man så også af. Forhåbentlig vil dine svigerforældre også lære med tiden.

Sender dig et stort knus.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin