Brev:
At lære at falde i søvn selv
4. juni 2004
Alder:
6 mdr.
At lære at falde i søvn selv
Min datter bliver 6 mdr. idag og hun har "stadig" ikke lært at falde i søvn selv. Vi er begge efterhånden ret frustrerede over situationen - da hun ellers er et nemt, smilende og glad barn.
Vi startede med at indføre et putteritual da hun blev 4 1/2 mdr. - vi forsøgte at fastholde ritualet i 14 dage som prøvetid.
Hun fik flaske og sad og faldt til ro hos mig - dernæst blev hun lagt ind i sin seng - fik sin bamse - jeg sang et enkelt vers af en godnatsang - så sagde jeg godnat med et kys på kinden og gik ud.
Desværre bliver hun meget ked af det, græder, klynker og til tider så gal at hun står i en flitsbue over madrassen. En aften ville vi "lige" give hende 5 min. mere inden vi tog hende op og vores tålmodighed/grænse var nået - det var 5 min. for meget. Hun skreg så meget at det tog os 45 min. at få hende til at få normal vejrtrækning. Det skal siges at jeg eller min mand er hos hende næsten konstant og aer hende på kinden eller holder hende i hånden - vi forlader hende ikke - og vil helst ikke tage hende op når hun først er blevet puttet.
Når vi så tager hende op efter og have "kæmpet" med hende i en halv time - til en time, holder hun mund og smiler nogen gange til os....er hun virkelig en smule udspekuleret at hvis hun græder længe nok kommer de nok og tager mig op? - og er vi for bløde?
Når hun så ammes i søvn ved mig og jeg lægger hende ind - vågner hun efter en time og er ulykkelig og falder ikke i søvn igen før hun lægges til igen.....dette hænder også om natten.
Vi har nu ikke haft et putteritual i en måned og hun falder i søvn ved mig, når jeg ammer hende - både om dagen og om aftenen - da problemet også er om dagen at hun skal "køres" i søvn.
Jeg føler det er en ond cirkel vi er kommet ind i og jeg kan ikke lige se mig ud af den - og jeg er ikke tilhænger af at lade mit barn græde sig i søvn. Desværre vil hun ikke bruge sut og har aldrig gjort det.
Vi er nu nået dertil at vi gerne vil igang igen med en prøveperiode på en 14 dages tid og jeg aner ikke hvor jeg skal begynde. Jeg har set din anmeldelse af "the no cry sleep solution" og har overvejet at købe bogen. Min egen sundhedsplejerske kan ikke hjælpe mig.
Jeg forventer ikke en færdig opskrift på, hvordan jeg skal håndtere min barn - men måske lidt råd og vejledning i en lidt desperat situation....eller er det os der stiller for store krav.
Hun blev født i 38.uge vejede 2350 g. og vi var på neonatal afd. i 10 dage...kan det have betydning?
Kærlig hilsen
Rikke