Svar: Reaktion efter pasning
27. juli 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Julie
Det er helt normalt at din datter reagerer med gråd, afvisning, frustration - eller bare ulykkelighed ... Og du har tacklet det rigtig flot og helt rigtigt, det bedste du kan gøre er nemlig bare at være der for hende, sidde med hende, give hende masser af fysisk kontakt og nærhed.
Frustrationen, fortvivlelsen handler ganske givet om at jeres datter ikke ved, hvor I har været. Hun er stadig så lille at hun ikke kan forklares hvad der sker. Det handler således ikke om at hun ikke har haft det godt sammen med mormor, de to har hygget sig og hun har nydt det - men hun har ikke kunne finde ud af, hvor I var og ikke vidst hvornår I kom igen.
De fleste børn er omkring 16 måneder før de begynder at forstå at man stadig er der et eller andet sted, selvom man er ude af syne. Indtil de når de alder, så forstår de simpelthen ikke at man kan være på den anden side af væggen - det er også derfor nogle børn reagerer voldsomt, når man vil putte dem om aftenen og går ud af værelset ... Barnet føler sig simpelthen forladt, når man går.
Og et eller andet sted kan man jo godt forstå det. Det er svært at blive afleveret hos en anden og ikke vide, hvor længe man skal være der eller hvad der skal ske. Man er bare der og ved så ikke mere, hvor er mor og far, hvornår kommer de igen osv.? Det må nogle gange være rigtig svært ikke at kunne forholde sig til tid og sted og derfor er det naturligt at der kommer en reaktion.
Så rigtig godt at du prioriterede bare at være der for hende og sidde med hende, så hun kunne mærke at "mor var der, mor var ikke forsvundet ...".
Når hun skal passes næste gang, så giv hende et lille fotoalbum med hvori der er små billeder af jer og af hende. Så kan den der passer hende (også pædagogerne i vuggestuen) kigger lidt på billederne med hende, bekræfte og betrygge at I kommer igen, I har ikke forladt hende, I er der stadig og I ses igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske