Svar: Mit barnebarn er tågænger
4. marts 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Winnie
Når børn begynder at rejse sig ved tingene og gå omkring med støtte ved møbler og lignende, så går de ofte på tæer i begyndelsen. Det er altså naturligt og de stopper normalt med det igen i takt med at de får bedre balance og finder ud af teknikken med at gå.
Når et lille barn skal stå og holde balancen, så sker det netop ved at barnet holder sin vægt oppe ved at bevæge tæerne op og ned. Det vil sige at deres storetå flexer opad og deres lilletå vender udad og griber nedad. Samtidig vil mange børn i begyndelsen, hvor de rejser sig, skiftevis stå på deres tæer og komme ned på flad fod. Det er ved at koordinere disse bevægelser at de små børn kan flytte deres vægt og holde sig oprejst.
Nogle børn går dog på tæer så længe at de kan blive stramme i deres lægmuskler og de kan have svært ved at komme ned på flad fod igen og her er det ofte nødvendigt at få en fysioterapi til at se på barnet og vurdere hvorvidt man skal gøre noget. Nogle fysioterapeuter og ergoterapeuter bruger også det at 'børste' barnets fødder, for at barnet skal begynde at fornemme sin fodsål og dermed sætte foden i gulvet.
At dit barnebarn i en alder af 10 måneder står på tæer lyder umiddelbart helt normalt og som noget der vil ændre sig i takt med at hun bliver mere mobil. Nu hvor hun rejser sig op og går med let støtte, så vil det være rigtig vigtigt og godt for hende, at hun har skridsikkert fodtøj. Det kan være et par sutsko i skind men skønner du at hun har brug for mere støtte for f.eks. at komme ned på flad fod, så kan et par små skridsikre skindsko med ruskindssåler, det man også kalder kravlesko være en idé. Det er her vigtigt at skoene er fuldstændigt bløde og bøjelige i sålerne, så hun stadig kan bevæge sine tæer frit, netop fordi hun jo som jeg startede med at skrive, vil bevæge sine tæer op og ned for at holde balancen.
Tilsidst vil jeg lige nævne at nogle børn bliver tågængere, hvis de sidder i en gåstol, så hvis dit barnebarn sidder i en sådan, så er det vigtigt at få hende ud af den. Den er ikke god for tæerne og kan bla. også være årsag til at barnet springer kravlestadiet over :o)
Jeg håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske